Ten czołowy model samochodów amerykańskich Chrysler Voyager (w Ameryce częściej mówi się o nim Town & Country) jest uważany za najlepszy i najczęściej kupowany samochód w kategorii VAN. Jego produkcja zaczęła się w 1988 roku przez koncern Chrysler i od początku był montowany w kilku wersjach – generacjach. Początkowo produkowano Chryslera Voyager z tak zwaną SWB czyli krótki rozstaw osi (po angielsku: short wheelbase). Ten konkretny pojazd produkowano aż do 2008 roku aż do momentu zrodzenia się kolejnego modelu Chryslera Voyagera który produkowany był już w wersji Grand czyli model długi (wydłużone osie).
Początek produkcji
Firma Chrysler zaczęła produkcję Chryslera Voyagera w 1988 roku. Na rynkach samochodowych USA pojazd nosił nazwę Plymouth Voyager. Cztery lata później Chrysler uruchomił produkcję na Europę. Model ów nazywał się właśnie Chrysler Voyager. Oba samochody różniły się niewiele od siebie. Różnica polegała na kształcie przednich świateł oraz inny był tak zwany girll.
Chrysler poza małymi zmianami w wykończeniu pojazdów produkował i sprzedawał na rynek Europejski Chryslera Voyagera w specjalnej wersji praktycznie każdy model danej generacji. Różnice polegały na tym, iż na Europę sprzedawano Voyager z innymi silnikami a mianowicie z Dieslami. Wynikało to z kosztami paliwa które są wyższe niż w Stanach Zjednoczonych. Oprócz tak lubianych silników Diesla które montowano w Europejskich wersjach Voyagera, różnice były też widoczne w wykończeniu wnętrza. Różne były obicia tapicerki i inne drobne zmiany w wyglądzie wnętrza pojazdu. Dość istotne zmiany polegały też na tym iż montowano na Europę ręczne skrzynie biegów, a hamowanie tak zwane “ręczne” odbywało się za pomocą nogi. Po prostu zamiast dźwigni był pedał po lewej stronie.
Chrysler Voyager w Europie
Często na naszych drogach oraz na ulicach Europy widać modele Chryslera Voyagera. Są w różnym stanie technicznym, szczególnie te z pierwszej generacji. Modele drugiej generacji też często pojawiają się na naszych drogach ale te są już w lepszym stanie technicznym. O realnym sukcesie można mówić dopiero przy modelu trzeciej generacji Chryslera Voyagera. Od tego też momentu Chrysler pozostał już na dobre w Europie i kolejne generacje Voyagera przyjmowane były u nas z otwartością. Szczególnie w momencie gdy wprowadzono wersję bardziej ekstrawagancką o nazwie Chrysler Town&Country. Model ten był dłuższy i wyróżniał się prestiżem w wyglądzie. Chrysler Town&Country zastąpił z czasem jego poprzednika Plymouth Voyager i występował już w produkcji wyłącznie jako wersja prestiżowa Town&Country. Miało to miejsce w momencie wycofywania Plymouth-a z rynku.
W Europie najnowsza marka Chryslera Voyagera tzw. generacja V (generacja piąta) produkowana jest również w wersji Grand Voyager i tutaj w Europie również nazywa się Town&Country, to też po 2011 roku mówiono na tej samochód (z powodu jego dłuższej wersji nadwozia) po prostu Grand Voyager.
Chrysler Town&Country
Początkiem roku 2011 model Chrysler Town&Country w ostatniej generacji doczekał się również zmian. Przeprowadzono lifting nadwozia samochodu polegający na modyfikacji grilla z przodu pojazdu oraz zmieniono logo Chryslera na masce. Dodano również nowe, stylowe, przednie i tylne zderzaki oraz zmieniono tylne lampy i światła. Całkowicie uległą zmianie a właściwie odnowie wnętrze samochodu. Kokpit Voyagera był nowoczesny i luksusowy w porównaniu do poprzednich generacji a nawet porównując do konkurencyjnych modeli pojazdów.
Wykup przez FIAT-a
Po zakupie Chryslera przez koncern FIAT-a który jest również właścicielem Alfy Romeo i Lancia nazwa Chrysler Voyager zmieniła się na Lancia Voyager. Wielki koncern Chryslera po ponad 20 letniej produkcji tego pojazdu zaprzestanie firmować swoim logiem ten pojazd. Od tej pory (a dokładnie od prezentacji w 2011 roku na Wystawie Motoryzacyjnej w Genewie) nosi nazwę Lancia Voyager oraz Lancia Grand Voyager.