Co to ogrzewanie spalinowe?

Ogrzewanie postojowe jest przydatne w większości pojazdów mechanicznych. Ma za zadanie nie tylko ogrzać wnętrze pojazdu, ale też ułatwić ewentualny rozruch silnika.

Jeśli chodzi o ogrzewanie postojowe, to temperaturę silnika ogrzewa płyn chłodniczy i wtłacza podgrzane powietrze do kabiny. W efekcie nawet podczas bardzo niskich temperatur, dochodzących do minus dwudziestu stopni, nie musimy skrobać szyb, a we wnętrzu pojazdu temperatura nie wynosi poniżej zera stopni Celsjusza.

Najtańszym rozwiązaniem jest ogrzewanie elektryczne. Jednak jego olbrzymim minusem jest konieczność zasilania, które nie jest przewidziane w przypadku akumulatora silnika. Dlatego właśnie coraz większa liczba użytkowników pojazdów, wybiera dużo skuteczniejsze ogrzewanie spalinowe.

Ogrzewanie tego typu dzieli się na suche i wodne. To pierwsze ogrzewa wyłącznie wnętrze kabiny pojazdu. Najchętniej wykorzystywane jest w samochodach o całkowitej masie do trzech i pół tony. Samo ogrzewanie zasilane jest paliwem z baku pojazdu. Ten rodzaj ogrzewania jest jednak uznawany za nieco przestrzały i dużo chętniej wykorzystuje się ogrzewanie spalinowe wodne. Wykorzystuje ono także paliwo w pojeździe, które jednak służy do podgrzewania płynu chłodniczego, co powoduje jego obieg w układzie. Podczas podgrzewania uruchamiane są nawiewy, którymi ciepłe powietrze jest wpompowywane do środka. Rozgrzana ciecz, krążąc po jednostce napędowej, doprowadza do nagrzania silnika oraz nagrzewnicy. Ogrzanie kabiny wnętrza pojazdu jest możliwe dzięki zintegrowaniu ogrzewania wodnego z fabrycznym systemem wentylacji. Do swojej pracy wykorzystuje także prąd znajdujący się w akumulatorze pojazdu. Podczas pracy, czyli spalania agregatu pojawia się zapłon mieszanki paliwowej z powietrzną co w oczywisty sposób determinuje powstawanie ciepła.

Sam moduł umiejscowiony jest zazwyczaj pod maską oraz wyposażony we własną pompę wody i paliwa. Często jest także tam dołączony układ odprowadzania spalin, co umożliwia działanie niezależne od silnika pojazdu. Spaliny są tu bowiem efektem ubocznym. Układ odprowadzania spalin musi być też wyposażony w dedykowany tłumik, a w wysokiej jakości modułach, także w katalizator.

Sama obsługa ogrzewania spalinowego wodnego jest uzależniona od modułu. Te najprostsze mają możliwość obsługi wyłącznie z wnętrza pojazdu. Jednak bardziej zaawansowane produkty mogą być włączane i wyłączane za pomocą pilota. Posiadają one bardzo silny nadajnik, który pozwala na obsługiwanie ogrzewania nawet z odległości ponad tysiąca metrów. Co więcej, możemy też w niektórych systemach zaprogramować godzinę włączenia ogrzewania lub kiedy mamy do czynienia z tak zwanym modułem inteligentnym, także włączenie ogrzewania automatycznie, kiedy temperatura spadnie poniżej określonego przez nas zakresu. W takim wypadku system ogrzewania włączyć można przez SMS, polecenie głosowe lub korzystając z aplikacji zaprojektowanej na smartfona. Niektóre modele pozwalają także na przewietrzenie samochodu latem, kiedy istnieje ryzyko jego nagrzania.

Zobacz również eberspaecher.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *