Przy zakupie auta przeznaczonego do prowadzonej działalności, przedsiębiorcy stają przed wyborem wzięcia kredytu samochodowego lub wzięcia samochodu w leasing. Drugi wariant jest wskazywany o wiele częściej, jednak część właścicieli firm docenia korzyści z tytułu kredytu bankowego.
Na czym polega wrzucanie w koszty?
Jest to termin dotyczący zarejestrowanych przedsiębiorstw działających zgodnie z przepisami prawnymi. Wliczanie w koszty nie oznacza nic innego jak obniżenie kwoty danego przedmiotu zakupu o kwotę podatku do zapłacenia.
Przedsiębiorcom bardzo zależy na możliwości tego typu rozliczania, szczególnie na samym początku działalności, kiedy ponoszą oni najwięcej wydatków związanych z wystartowaniem firmy, związanych przede wszystkim z zakupem sprzętu niezbędnego do pracy i wyposażenia miejsca pracy. Dzięki odliczaniu kosztów od przychodu, właściciel działalności zapłaci fiskusowi mniejszą kwotę.
Jakie przedmioty kwalifikują się do takiego rozliczania?
Kwestią sporną jest to, jakie przedmioty mogą zostać wrzucone w koszty. Według oficjalnych przepisów, przede wszystkim muszą być to wydatki jednocześnie zapewniające osiągnięcie przychodu oraz ściśle związane z charakterem i rodzajem działalności firmy. Oczywiście musi to zostać odpowiednio uzasadnione na wypadek ewentualnej kontroli ze strony urzędu skarbowego.
Każdy właściciel przedsiębiorstwa w tym zakresie powinien zapoznać się z artykułem 23 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby dowiedzieć się, jakich wydatków nie uwzględnia ustawa, które nie mogą zostać wliczone w koszty.
Oczywiście jeśli już okaże się, że nasz wydatek kwalifikuje się do odliczenia podatku VAT, musi być on udokumentowany i nie może być sprzeczny z zasadami prawnymi.
Takimi zagadnieniami powinna zajmować się osoba odpowiadająca w firmie za księgowość, jednak w przypadku nowopowstałej działalności najczęściej takie stanowisko nie będzie obsadzane na samym początku z uwagi na brak potrzebnych na to funduszy. Warto jednak zagospodarować część budżetu na zaciągnięcie porady w firmie profesjonalnie zajmującej się doradztwem w zakresie księgowości, aby dokładnie dowiedzieć się czy przedmiot naszego zakupu podlega wrzuceniu go w koszty. Może okazać się, że kwota zaoszczędzona z tego tytułu okaże się wyższa od ceny jednej takiej konsultacji.
Czy kredyt samochodowy kwalifikuje się do kosztów uzyskania przychodu?
Wspomniany wyżej art. 23 Ust. o pod. doch. fiz informuje, iż „do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się wydatków poniesionych na zaciągnięte kredyty, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych kredytów”. W związku z tym sam kredyt samochodowy jako wyłączny kapitał nie podlega opodatkowaniu, natomiast w koszty uzyskania przychodu będzie można wpisać odsetki od kredytu. W tym celu przedsiębiorca musi pamiętać o tym, że taki kredyt może zostać wzięty wyłącznie w celach związanych z prowadzoną bieżącą działalnością, wszystkie odsetki muszą zostać opłacone, a zobowiązanie kredytowe musi zostać udokumentowane w formie pisemnej.
Skomplikowane zasady w tym zakresie są jednym z najczęstszych powodów, dla których przedsiębiorcy wybierają wariant leasingowy zamiast kredytu samochodowego. Wzięcie samochodu w leasing oznacza dla firmy znacznie więcej korzyści podatkowych, a raty wynikające z tego tytułu mogą zostać wrzucone w koszty.
Źródło:
- Idea Bank – kredyt samochodowy
Czy ktoś się orientuje czy pożyczkę typu chwilówka albo jak tutaj w lombardzie http://www.artar.com.pl pożyczka błyskawiczna, czy tego typu sprawy też można wciągnać w koszty? Nie duże kwoty, 2-3 tys. Proszę o odpowiedź.