Dlaczego pracownicy odchodzą?

Rotacja pracowników do pewnego stopnia jest zupełnie naturalna. Ludzie się przeprowadzają, zmieniają się ich potrzeby lub cele życiowe… Jednak niektóre firmy bądź działy mierzą się z odejściami częściej niż inne. To generuje dodatkowe koszty, nie tylko te związane z rekrutacją i przeszkoleniem nowej osoby.

W sytuacji długotrwałych braków kadrowych pozostali pracownicy są bardziej obciążeni, przemęczeni. Może dochodzić do spadku wydajności i satysfakcji z pracy, a to z kolei prowadzić do fali dalszych odejść. Jak temu zapobiec? Co zrobić, aby zatrzymać pracowników?

Pytaj, dlaczego odchodzą

Albo lepiej — pytaj, co możesz zrobić, żeby nie odchodzili. Czasem osoby, które już złożyły wypowiedzenie, zdobywają się na szczerość, na którą nie mogły się zdobyć wcześniej. Być może w zespole mają miejsce problemy, z których nie zdajesz sobie sprawy. Warto też poszukać opinii o firmie w sieci. Feedback od odchodzących pracowników może pomóc w poprawieniu funkcjonowania firmy, co pozwoli uniknąć odejść w przyszłości. Gromadź te informacje w jednym miejscu, aby móc je analizować i porównywać w dłuższym okresie.

Niespełnione obietnice, zawiedzione oczekiwania

Kiedy odchodzi ktoś nowo zatrudniony, przyczyn trzeba szukać przede wszystkim w sposobie rekrutacji i wdrażania nowego pracownika. Czy ogłoszenie o pracy opisuje oferowane stanowisko zgodnie z rzeczywistością? Czy rekruter na rozmowie szczerze odpowiadał na pytania kandydata? Jeśli oferujesz pracę w godzinach 8:00-16:00, a tak naprawdę dzień pracy trwa 10 lub 12 godzin, pracownik poczuje się po prostu oszukany. Rośnie szansa na to, że skorzysta z pierwszej nadarzającej się okazji, żeby odejść.

Jak ograniczyć odejścia nowo zatrudnionych?

Zamieszczaj w ogłoszeniach konkrety. Zrezygnuj z wyświechtanych ogólników, takich jak „młody i dynamiczny zespół”. Opisz, jakich umiejętności oczekujesz od kandydata i czym będzie się zajmował. Najlepiej, żeby była podana stawka, albo choć tzw. „widełki”. Nie trać też zainteresowania nowym pracownikiem w momencie podpisania umowy. Zapytaj, jak idzie przygotowanie, czy ma jakieś pytania, czy już się „zadomowił” na nowym stanowisku. W ten sposób wychwycisz wątpliwości i ewentualne problemy, które pojawią się w procesie onboardingu.

Osoby z dłuższym stażem pracy podają inne powody, dla których składają wypowiedzenie. Wbrew powszechnemu przekonaniu, wysokość wynagrodzenia nie zawsze jest jedynym lub najważniejszym powodem.

Ważna jest satysfakcja

Człowiek odczuwa satysfakcję z pracy, kiedy czuje się doceniony i ma możliwość wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności. Nie zawsze jest do tego potrzebna znacząca premia lub podwyżka. Zacznij od pochwały i podziękowania za zaangażowanie. Pracownik dzięki temu będzie miał pewność, że jego starania są zauważone. Możesz też sięgnąć po inne pozapłacowe benefity. Pracodawcy coraz częściej oferują na przykład skrócone godziny pracy bądź dodatkowy dzień wolny w ramach nagrody za wyniki lub wydajność.

Przyjrzyj się warunkom pracy

W pracy spędzamy dużą część naszego życia. Warunki, w jakich wtedy przebywamy, mają coraz większe znaczenie. Czy nie panuje nadmierny hałas? Czy miejsce pracy jest zorganizowane w bezpieczny dla zdrowia sposób? Lekceważenie zasad bezpieczeństwa nie tylko źle świadczy o pracodawcy, ale też może go narazić na kontrole, roszczenia sądowe i złą reputację wśród pracowników i potencjalnych kandydatów.

Pozwól pracownikom się wypowiedzieć

W wielu firmach jest przeprowadzana z różną częstotliwością ocena pracowników. Pomyśl o tym, aby dać pracownikom możliwość oceny pracodawcy. Zachęć podwładnych do przedstawiania propozycji zmian, do zgłaszania problemów. Jeśli przeprowadzisz to we właściwy dowiesz się, jaki wizerunek wśród zatrudnionych ma firma. Być może pojawią się też cenne pomysły na usprawnienie pracy. Osoby zatrudnione w firmie zyskają za to poczucie, że mają jakiś wpływ na swoje miejsce pracy.

Jak widać, zapobieganie zbyt dużej rotacji wymaga ciągłego działania. Łączy w sobie badanie potrzeb pracowników, kontrolę warunków pracy oraz analizę procesów komunikacyjnych zachodzących w firmie. Podjęcie tego wysiłku zwróci się w postaci większej stabilności zatrudnienia w firmie, co bez wątpienia przełoży się na lepsze wyniki.

Więcej porad dla pracodawców znajdziesz na: jobtime.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *