Nie do końca wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę, że nie tylko należy dbać o regularną wymianę oleju silnikowego, ale także nie wolno zapominać, aby olej przekładniowy również był wymieniany w sposób systematyczny. Określa się, że warto, jest zadbać o jego wymianę co 80-100 tys. km. Sama usługa/proces z tym związany, nie jest niczym skomplikowanym, przez co możemy liczyć, że niejeden warsztat samochodowy wykona tego typu prace po niewygórowanych kosztach.
Jedną ze standardowych czynności serwisowych, o której nie wolno zapominać, jest wymiana oleju silnikowego, o czym bardzo często się wspomina w kontekście obsługi samochodu. Jednak równie często nie mówi się o tym, aby olej przekładniowy był regularne wymieniany. Takie podejście to wspomnianej kwestii może wynikać m.in. z tego, że zazwyczaj producenci samochodów w książkach serwisowych wskazują, że wymiana takiego oleju nie jest konieczna przez cały czas/okres eksploatacji auta. Otóż wielokrotnie mają na myśli czas do zakończenia gwarancji. Po jego upływie są oni zwolnieni z odpowiedzialności za to, jak nasz samochód działa. Należy jednak pamiętać, że olej przekładniowy zarówno w przypadku manualnej, jak i automatycznej skrzyni biegów, zużywa się tak samo, jak inna stosowana chemia samochodowa.
Olej do skrzyni biegów – czym jest i dlaczego należy pamiętać o jego wymianie?
Olej przekładniowy jest jednym z ważniejszych czynników w skrzyni biegów, dlatego tez podczas jego wymiany należy kierować się zaleceniami producenta. Wspomniany element wpływa i jednocześnie także odpowiada za żywotność skrzyni biegów, przez co wszelkie zaniedbania we wspomniany zakresie mogą prowadzić do awarii przekładni. W końcu należy pamiętać, że może skrzynia biegów nie nagrzewa się aż tak mocno, jak silnik, to i tak może osiągać wysoką temperaturę. Poza tym wszelkie dodatki uszlachetniające, które zostały zawarte w oleju, z czasem tracą swoje właściwości, w tym m.in. lepkość, przez co nie zostanie zapewnione odpowiednie smarowanie w przypadku elementów wewnątrz przekładni. Prowadzi to do ich tarcia o siebie i utraty płynności skrzyni biegów.
Jak odpowiednio dopasować olej do skrzyni biegów? Czy warto sięgnąć po zamienniki?
W przypadku oleju przekładniowego należy pamiętać, że każdy producent samochodu sugeruje inny rodzaj oleju o różnych parametrach, zwłaszcza w zakresie lepkość. Dużo we wspomnianym zakresie zależy od warunków pracy, jakim dany produkt ma sprostać. Kluczową informacją, na jaką musimy zwrócić uwagę, jest norma producenta. Choć większość osób w pierwszej kolejności patrzy na inne parametry w zakresie klasy jakości (API) oraz lepkości (SAE). To właśnie dzięki normie producenta mamy możliwość dopasowania oleju do konkretnego typu skrzyni biegów. W końcu możemy mieć do czynienia z sytuacją, gdzie dwa oleje będą miały inne klasy, ale mimo to będą się nadawać do tej samej przekładni. Dlatego też zaleca się, aby podczas wymiany oleju w skrzyni biegów, wybierać oryginalny płyn, który jest zalecany w książce serwisowej.
– Jak skorzystać z holowania pojazdu na koszt ubezpieczyciela sprawcy wypadku?
– Gdzie zadzwonić, kiedy dojdzie do stłuczki na drodze?
– Czym kierować się przy wyborze pomocy drogowej?