Dobry dojazd, duży parking – o czym jeszcze pamiętać, przy tworzeniu biur coworkingowych?

To, co jeszcze kilka lat temu było interpretowane jako nieprzewidywalne skrzyżowanie centrum biznesowego, wspólnego biura i kawiarni, stało się pożądaną ednostką o wyjątkowej tożsamości. Przestrzenie coworkingowe można dziś znaleźć we wszystkich miastach, w których można – lub trzeba – pracować niezależnie. Idea pochodzi z zachodniego i wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych, a od tej pory biura te powstały w miastach na całym świecie. Możemy się również cieszyć z przestrzeni coworkingowych na terenie naszego kraju i idealnym tego przykładem są biura w stolicy i nie tylko.

Myślisz o tym, by również zainwestować i stworzyć takie środowisko?

To świetny pomysł, ale pamiętaj iż chociaż większość nowych przestrzeni cowork początkowo będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem potencjalnych klientów, nie wszystkie automatycznie się zapełnią.

Jakie są zatem tajemnice udanej przestrzeni coworkingowej?

Nic dziwnego, że najważniejszym kryterium zdobywania nowych współpracowników jest niska cena Powinna być znacznie poniżej kosztów tradycyjnego umeblowanego biura. Po cenie następuje:

  • lokalizacja
  • elastyczne warunki najmu
  • dobre podstawowe udogodnienia (jak tytułowy parking i dojazd)
  • przyjemna atmosfera pracy

Spójrzmy na te aspekty nieco bliżej. Ze względu na dostępność wiele przestrzeni coworkingowych powinno się wybierać miejsca, które są dobrze połączone z autobusami lub pociągami. Głównie najlepiej sprawdzają się te w dzielnicach śródmiejskich, które są modne, ale wciąż rozsądne i tanie – tuż obok miejsca, w którym mieszka ich grupa docelowa. Aby utrzymać czynsze na niskim poziomie, bardzo niewiele z nich znajduje się bezpośrednio na ulicy w samym centrum. Częściej są umieszczane w takich miejscach, gdzie przechodzi się przez dziedziniec lub tylne drzwi z przestrzenią roboczą znajdującą się na wyższych poziomach starszego budynku biurowego lub fabrycznego. Tam, gdzie rozwój miast koncentruje się na samochodach i właścicielach domów jest wiele przestrzeni coworkingowych. Wiele znajduje się również na przedmieściach, na parterze, z dużą ilością miejsc parkingowych.

Ale gdziekolwiek planujesz biznes, pierwsze kroki potencjalnych klientów do Twojej przestrzeni coworkingowej będą śmielsze – im bardziej część twojej przestrzeni jest skierowana na ulicę. Łatwy dostęp lub połączona strefa kawiarni znacznie ułatwia im szybki przegląd lokalizacji niż za zamkniętymi drzwiami w nie wiadomo jakim miejscu.

Po znalezieniu odpowiedniego miejsca można rozpocząć dłuższe negocjacje co do umowy. Zasady podaży i popytu pomogą ustalić cenę. Oprócz depozytu zabezpieczającego właściciel jest również zainteresowany koncepcją stabilnego i zrównoważonego biznesu. Początkujący operatorzy przestrzeni coworkingowej często spotykają się ze sprzeciwem agentów nieruchomości lub właścicieli nieruchomości, którzy są przecież potencjalnymi konkurentami na tym rynku. Agenci nieruchomości chcą wiedzieć – w jaki sposób możesz lepiej wykonywać naszą pracę niż my?

Jeśli otworzysz cowork w miejscu, gdzie są wysokie ceny biur ale wspierane poprzez dotacje i ulgi podatkowe, napotkasz problemy z targowaniem się o cenę nawet na obszarach o wysokim wskaźniku pustych biur. Bądź na to przygotowany!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *