Ekonomiczna jazda w zimie i latem

ekonomiczna-jazda

Wraz z wzrastającą ceną paliwa oraz wzmagających się trendów ekologicznych coraz większa uwagę przykłada się do takiej jazdy samochodem, która przy jednoczesnym obniżeniu średniego spalania paliwa przyczynia się do zmniejszenia szkodliwych dla środowiska spalin.

Eko jazda

Ogólną nazwą tej techniki jest ekodriving czyli jazda Eko, gdzie Eko to zarówno ekologiczność jak i ekonomia. Wbrew powszechnej opinii nie jest to skomplikowana i trudna do opanowania technika jazdy. Trzeba jedynie pamiętać o kilku podstawowych zasadach, których stosowanie zapewni każdemu kierowcy o wiele rzadsze wizyty na stacjach benzynowych.

Rozgrzanie silnika

Pierwszą z zasad jest to by nie rozgrzewać silnika przed jazdą. Niezależnie od tego czy samochód jest użytkowany latem czy zimą można być pewnym, że większość współczesnych pojazdów jest gotowe do jazdy tuż po przekręceniu silnika. Trzeba pamiętać by nie rozpędzać od razu samochodu do najwyższej prędkości ale spokojnie w miarę przebytego dystansu zwiększać prędkość. Malutkim szczegółem, który dodatkowo pozwoli oszczędzić paliwo jest zapinania pasów przed odpaleniem silnika.

Odpowiednie dojeżdżanie do skrzyżowań

 

W trakcie jazdy trzeba zdobyć się na odrobinę wysiłku i przewidywać to co da się wcześniej przewidzieć. Mowa tu szczególnie o dojeżdżaniu do skrzyżowań ze światłami. Obecnie większość tego typu skrzyżowań jest wyposażona w liczniki odmierzające czas do zmiany świateł, co daje wyjątkowa okazję do tego by skutecznie wcześniej zwalniać samochód najlepiej przy pomocy redukcji biegów. Dodatkowo trzeba pamiętać o dostosowaniu prędkości do warunków na drodze. Jest to ważne nie tylko z uwagi na ekonomię jazdy ale także na własne bezpieczeństwo.

Kiedy wyłączać silnik

Kolejna podpowiedzią jak skutecznie obniżyć rachunki za paliwo jest to by wyłączać silnik przy każdy nawet niedługim postoju. Wbrew powszechnie obowiązującej teorii jest odpalania silnika powoduje większe zużycie paliwa, wykonywanie tej czynności sprawi że zużycie spadnie. Większość współczesnych pojazdów jest wyposażona w jednostki napędowe, które nie wymagają dodatkowych dawek paliwa na tak zwany rozruch. Niepotrzebne są także obawy o zużycie się zapłonu. Jego wytrzymałość jest obliczona na kilkadziesiąt tysięcy uruchomień jednostki napędowej.

Utrzymuj odpowiednie obroty silnika

Będąc już w płynnym ruchu trzeba uważać na to by nie trzymać silnika na najwyższych obrotach. Im niższe obroty tym mniejsze spalanie silnika. Skuteczną techniką jest szybka zmiana kolejnych biegów na wyższe aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Umiejętne operowanie skrzynią biegów jest podstawą do skutecznego obniżania zużycia paliwa. Nie tylko dynamiczna i aktywna zmiana biegów na wyższe ale także praktyczne wykorzystanie redukcji do zmniejszania prędkości jest kluczem Eko jazdy. Trzeba jednak pamiętać, że dla skutecznego korzystania z tajników ekojazdy jest jazda z równomierna prędkością. Długotrwałe przyspieszanie lub nagle zmiany prędkości będą źródłem sporego zużycia paliwa. Jest to szczególnie istotne w przypadku kiedy podróżujemy po drodze wiodącej przez pagórki. Należy umiejętnie wykorzystać wzniesienia tak by zjeżdżając nabierać prędkości przed kolejnym podjazdem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *