Geometria kół – co to jest i do czego służy?

car-tire-1031579_1280

Precyzja prowadzenia auta oraz jego stabilność są uzależnione od układu kierowniczego, który jest
parametrem bezpośrednio wpływającym na bezpieczeństwo jazdy. Ustawienie geometrii kół określa
stosunek sił oporu opon do podłoża. Musi być ono wykonane w ten sposób by kierowca mógł
poruszać się stabilnie po prostej drodze oraz bez problemu i dynamicznie pokonywać zakręty.

W zależności od tego, jak ścierają się opony samochodowe – letnie i zimowe, ustawia się w podobny sposób. Wszystkie koła muszą być utrzymane w określonej przez producenta pozycji, aby zachowanie pojazdu na drodze było przewidywalne a ogumienie ścierało się w minimalnym stopniu.

Geometria zawieszenia – zbieżność i kąt wyprzedzenia zwrotnicy

Regulacja geometrii zawieszenia to proces, który odbywa się na specjalnym stanowisku pomiarowym. Przyczepienie głowic połączonych z komputerem do każdego z kół daje możliwość wykonania pomiaru zbieżności, ich kąta pochylenia oraz kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Mechaniczna regulacja tych parametrów jest możliwa tak samo w przednim jak i w tylnym zawieszeniu w niektórych modelach aut.

Najistotniejszy parametr geometrii to zbieżność, która decyduje o oporach toczenia, zużyciu opon oraz o stabilności podczas jazdy na wprost. Jest to relacja ustawienia kół przednich i tylnych względem siebie. Pozornie są one równe, gdy popatrzymy na samochód z góry. Rzeczywiście kąt zbieżności wynosi około +3 (koła zbieżne) do -3 stopni (koła rozbieżne). Zbieżność można wyregulować odpowiednim ustawieniem drążków kierowniczych. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy wpływa zarówno na skuteczność hamowania, jak również na stabilną jazdę do przodu.

System ESP

Nawet samochody wyposażone w elektroniczny program stabilizacji (ESP – czyli Electronic Stability, nazywany również VSC, STC) wymagają jego okresowej kalibracji. Przeprowadza się ją zarówno wtedy, gdy ESP działa bez zastrzeżeń, jak również kiedy informuje o kumulacji kodów
niesprawności układu. ESP jest systemem elektronicznym stabilizującym jazdę poprzez kontrolę nad trakcją, poślizgiem oraz zsynchronizowanymi układami ABS, ASR. Gdy właściwy czujnik otrzyma sygnał, że samochód wykazuje tendencję do wypadnięcia z zakrętu, samoczynnie przyhamowuje potrzebną do opanowania sytuacji liczbę kół.

W jakich przypadkach sprawdzać geometrę auta

Geometrię auta należy sprawdzić, gdy zauważymy nawet bardzo delikatne zarzucanie lub ściąganie pojazdu lub, gdy doszło do którejś z wymienionej sytuacji:

– koło uderzyło o kamień lub inną przeszkodę,

– zużycie opon jest widocznie nierównomierne,

– wykonywanie manewrów i kierowanie samochodem stało się w jakikolwiek sposób utrudnione,

– po wyjściu z zakrętu kierownica nie powraca do pozycji wyjściowej,

– ostatnio nastąpiła wymiana zawieszenia lub części układu kierowniczego.

Jeden komentarz dla wpisu “Geometria kół – co to jest i do czego służy?”

Odpowiedz na „RympaypymAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *