Instalacja LPG – przeczytaj zanim się zdecydujesz

Decydując się na zakup i montaż instalacji LPG, pytania jakie powinien sobie zadać kupujący nie powinny wyłącznie ograniczać się do ceny, ani też warsztatu, który go wykona. Istotne jest również to, jaki rodzaju instalacji zostanie założony, a przede wszystkim użytych w niej komponentów. To dzięki nim możemy być pewni, że cały system będzie działał bez zarzutu.

Z czego składa się instalacja LPG?

Instalacja LPG jest dość złożonym mechanizmem, składającym się z wielu różnych, współgrających ze sobą części. Każdy z tych elementów odgrywa zupełnie inną rolę, aczkolwiek musi spełniać określone założenia techniczne. W skład takiej instalacji wchodzą między innymi:

– Sterownik – jest to mózg całej instalacji – jego rola to głównie sterowanie wtryskiwaczami gazowymi, aby podawały odpowiednią ilość gazu.

– Reduktor – bardzo ważna część instalacji odpowiedziana za zmianę stanu skupienia paliwa (LPG) ze stanu ciekłego w gazowy.

– Wtryskiwacze – to dzięki nim do komory silnika trafia gaz. Wtryskiwacze sterowane są za pomocą sterownika, który podaje odpowiednią dawkę LPG.

– Filtr gazu – odpowiedzialny za odfiltrowanie potencjalnych zanieczyszczeń z LPG.

– Zbiornik – to w nim w aucie znajduje się zapas LPG do jazdy. Wśród najbardziej popularnych rodzajów są zbiorniki cylindryczne (w formie walca) oraz toroidalne (montowane najczęściej w miejscu koła zapasowego w bagażniku).

– Zawór tankowania – do niego przykłada się pistolet na stacji gazu i tankuje paliwo. Zawór tankowania może być montowany w dowolnym miejscu, natomiast jeśli to tylko możliwe sugeruje się montaż bezpośrednio obok wlewu benzyny.

 – Węże i rurki – to przez nie gaz dostarczany jest do zbiornika, ze zbiornika do reduktora, a stamtąd za pomocą wtryskiwaczy dostarczany jest do komory silnika

Koszty, spalanie wydatki

Dobrej instalacji LPG nie definiuje tylko zużycie gazu! Jeśli w naszym samochodzie ma zostać zamontowana instalacja LPG, najprawdopodobniej będzie ona zużywać o 20 – 30 procent więcej nowego paliwa, niż dawnej benzyny. Wynik taki jest zresztą skutkiem profesjonalnych obliczeń w pełni pokrywa się z rzeczywistością. Jeśli pojazd spala mniej gazu, niż kiedyś benzyny, lub jeśli obydwie te wartości są źle wyregulowane, instalacja jest najprawdopodobniej źle wyregulowana i konieczne jest jej ponowne dostrojenie.

Nie tak strasznie

Oczywiście celem tych wywodów nie jest odstraszenie potencjalnych inwestorów, lecz realnie określenie kosztów, wynikających z faktycznej opłacalności LPG jako paliwa. Instalacja podająca zbyt małą ilość paliwa nie generuje oszczędności, lecz zwiększa ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów i skompensowania korzyści, na jakie moglibyśmy liczyć w związku z LPG. Tych zaś jest całkiem sporo a to niektóre z nich:

1. Znacznie efektywniejsze spalanie, wynikające z czystości uzyskanej w komorze spalania mieszanki. Cecha ta przedkłada się na brak sadzy, lepsze parametry energetyczne i brak charakterystycznego osadu wewnątrz komory spalania.

2. Korzyści ekonomiczne – gaz LPG jest zdecydowanie tańszy od benzyny, co jest istotą montażu tego typu instalacji. Co ważne, rentowność tej inwestycji jest wprost proporcjonalna do rocznego przebiegu auta.

3. Ekologia – spalanie LPG jest bardziej przyjazne środowisku, niż spalanie benzyny. Żaden, nawet najbardziej przyjazny i ekonomiczny benzyniak nie ograniczy tak bardzo emisji spalin niż gaz LPG.

4. Wydłużenie zasięgu – montaż instalacji LPG oznacza de facto zamontowanie dodatkowego zbiornika z paliwem, co przedkłada się na oczywisty wzrost zasięgu auta i to nawet o 70 procent! Parametr ten zależy przede wszystkim od pojemności zbiornika.

Choć popularne “zagazowanie” auta wiąże się z dodatkowymi wydatkami, w dalszym ciągu jest znacznie bardziej opłacalne, niż tradycyjne formy paliw ciekłych. Zwłaszcza, że są one zdecydowanie droższe od gazu LPG a co ciekawe, mniej korzystne dla naszego środowiska.

Więcej informacji o instalacji LPG znajduje się pod tym linkiem: https://digitronicgas.pl/instalacja-lpg/

 

Jeden komentarz dla wpisu “Instalacja LPG – przeczytaj zanim się zdecydujesz”

  1. Montaż instalacji to dobry ruch w kierunku oszczędności. Przede wszystkim trzeba postawić na sprawdzonego montera i dobrej jakości instalację żeby nie było później kłopotów. Sam jeżdżę od 4 lat na instalacji BRC dzięki czemu sporo oszczędzam. Po niecałym roku zwrócił mi się montaż.

Odpowiedz na „dyktandaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *