Jak kanał na YT może pomóc w bardziej efektywnej sprzedaży samochodów?

Image3

Efektywność działania to proces, którego pożąda w swoich progach każda firma zajmująca się produkcją, usługami, czy też sprzedażą. Dzisiejszy rynek jest mocno nasycony spółkami z obcym kapitałem, nic więc dziwnego, że rodzime firmy dwoją się i troją, by sprostać temu trudnemu zadaniu, jakim jest pozyskanie, zadowolenie i utrzymanie klienta.

Wkroczyła era komputera

Czymże byłby dzisiejszy świat, gdyby nie osiągnięcia techniki? Jeszcze tak niedawno komputer pozostawał w sferze marzeń wielu z nas i stanowił on ogromną zagadkę. Dzisiaj nawet dzieci młodsze potrafią się z nim obchodzić niejednokrotnie lepiej niż dorośli, a komputer znajduje się w telefonie prawie każdego z nas. Nie bez kozery o dzisiejszych czasach mówi się „era komputera”. Jak wiemy, reklama jest dźwignią handlu, o czym mówi nam to stare powiedzenie. Reklamujemy swoją firmę w prasie, na bilbordach i w folderach, nieraz w lokalnych mediach, czy też za pomocą plakatów. Jednakże bezcennym źródłem pozyskiwania klientów dla wielu firm stał się internet. Zakładamy własne strony internetowe, czy też reklamujemy się na portalach społecznościowych. Jednakże wielu z nas nie wie o tym, że za pomocą kanału na znanym portalu YouTube możemy pozyskać ich znacznie więcej.

I Ty możesz zostać „youtuberem”

„Youtuber”… Symbol ideału dla współczesnych dzieci i młodzieży. Zauważmy, że dzieciaki potrafią godzinami siedzieć przed monitorem komputera, czy też przy telefonie i oglądać swoich idoli na kanale YouTube. Mówi się na nich „youtuberzy”, bo mają swoje kanały na tym portalu i setki tzw. „łapek w górę”, co jednak nie zawsze oznacza, że mówią mądre rzeczy i odpowiednio się wysławiają. Jednakże nie jestem tu po to, by krytykować idee powstania kanału YoTube, ponieważ można znaleźć tam naprawdę wiele ciekawych rzeczy, instrukcji, porad itd. Kanał ten oglądają miliony ludzi na całym świecie. Nic więc dziwnego, że wiele polskich firm decyduje się na przeprowadzenie swojej kampanii reklamowej właśnie za pomocą tego portalu. Wystarczy tylko nakręcić odpowiedni filmik video i nasza reklama pójdzie w świat. Oczywiście musi być ona jak najbardziej trafiającą w gusta potencjalnych klientów, a wówczas śmiało możecie powiedzieć o sobie, że też jesteście takimi „youtuberami” i zbieracie „łapki w górę”.

Internetowe kroki marketingowe

Pewnie czytając w tej chwili niniejszy artykuł zastanawiacie się, jak należy zabrać się do tego marketingu na YouTube? Powiedzmy, że prowadzicie firmę, która zajmuje się sprzedażą samochodów i oczywiście posiadanie kanału na YT ma zwiększyć efektywność Waszej sprzedaży. Zatem do dzieła!

Postaw krok pierwszy, czyli zidentyfikuj potrzebę na rynku sprzedaży samochodów – identyfikacja potrzeby to nic innego, jak wyznaczanie sobie celów, które chce się osiągnąć. Przyjmijmy, że głównym z Twoich celów jest poprawa efektywności sprzedaży, ale do realizacji celu głównego prowadzi realizacja mniejszych celów np. sposób pozyskania klienta, rabaty, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy itp.

Wyznaczając sobie te poszczególne działania od razu będziesz znał odpowiedź na to, co jest przyczyną, by takie działania wprowadzić. Odpowiadając analogicznie do powyższych celów wygląda to mniej więcej tak:

sposób pozyskania klienta – obecny sposób np. reklama w rubryce prasowej „ogłoszenia drobne” przynosi marne efekty,
rabaty – do tej pory nie proponowałeś swoim stałym klientom rabatów na samochody,
kreowanie pozytywnego wizerunku firmy – na dzień dzisiejszy mało kto wie, że Pan Iksiński prowadzi taką działalność, czyli prezentacja i kreowanie wizerunku firmy leżą plackiem
Mam nadzieję, że już wiesz o co w tym wszystkim chodzi, a chodzi przede wszystkim o nagranie filmu z sensem, który ma służyć celowi głównemu, czyli wzrostowi efektywności sprzedaży.

Postaw krok drugi, czyli szczegółowe określenie celu głównego – wiesz już, co jest Twoim głównym celem. Teraz musisz to bardziej doprecyzować przyjmując następujące wskaźniki: kiedy chcesz osiągnąć swój cel (np. jeden kwartał) i czym zmierzysz osiągalność swojego celu (np. liczba sprzedanych samochodów w trakcie jednego kwartału), określenie współczynnika efektywności sprzedaży np. (efektywność sprzedaży do tej pory wynosiła 40% sumy posiadania proponowanych przez Twoją firmę samochodów, a Ty zakładasz, że zwiększysz ją za pomocą kanału na YT do 55%.

Postaw krok trzeci, czyli wybierz potencjalnych klientów – załóżmy, że sprzedajesz samochody osobowe, dlatego też dobrym krokiem będzie treść filmu skierowana do rodzin. Przygotuj najpierw ofertę prorodzinną z atrakcyjnymi rabatami np. w trakcie wakacji, a potem możesz ją rozszerzać, jeżeli Twoje działania przyniosą oczekiwany skutek.

Postaw krok czwarty, czyli zacznij myśleć strategicznie – myślenie strategiczne pozwoli Ci na dokładnym poznaniu określonego przez Ciebie celu tj. sprecyzuj, czy Twoja strategia jest strategią długofalową, czy też przyjąłeś ją na krótki czas np. sprzedajesz samochody tylko w okresie letnim stosując odpowiednie rabaty i w tym też czasie mierzysz efektywność sprzedaży, czy też przyjąłeś, że sprzedaż z rabatami chcesz realizować w ciągu całego roku itd.

Postaw krok piąty, czyli dlaczego wybierasz właśnie kanał na YouTube? – Otóż nie jest tajemnicą, że pośród wszystkich tego typu platform internetowych YouTube wciąż ma najwyższą oglądalność i wysoko pozycjonuje się w internetowych wyszukiwarkach. Jak to działa? Mówiąc prosto i skrótowo przedstawia się to w następujący sposób: potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę hasło: „najbezpieczniejszy w trakcie wakacji rodzinny samochód” , klika w „szukaj” i wyskoczy mu najpierw kanał YouTube, gdzie ma dostęp także i do Twojego filmu, a dopiero niżej inne tego typu platformy.

Postaw krok szósty, czyli dystrybucja i co dalej? – tutaj musisz zastanowić się jak długo chcesz osiągać swój cel za pomocą platformy YT i ile będzie Cię to kosztowało. Możesz skorzystać z naprawdę niedrogich sposobów promowania Twojej treści na tym kanale. Są jeszcze tzw. linki sponsorowane, ale to już inna bajka. W tym przypadku musisz dokonać następujących obliczeń: jaki będzie koszt całkowity nagrania filmu, jaki będzie koszt dotarcia tego filmu np. do 500 osób, ile z tych osób zakupi samochód w Twojej firmie i jaki to będzie miało procent w całości sprzedaży.

Postaw krok siódmy, czyli jak będzie wyglądał Twój film? – masz już określony cel, wybrałeś grupę docelową i znasz model i koszt dystrybucji, zatem możesz przejść do etapu konstruowania Twojego filmu. Film reklamowy ma być przede wszystkim silny pod względem perswazji, jego treść, dźwięk i obraz muszą wpisać się w myśli i uczucia potencjalnego klienta. Wygląd filmu jest niezwykle istotny, gdyż każda platforma ma różne modele nadsyłanych filmów. YouTube jest kanałem, gdzie nie brakuje tzw. wyzwań, instrukcji i pokazów. Twój film musi zatem wpasować się w któryś z tych modeli. Nie zapomnij też, że to co masz do przekazania odbiorcy, musi być ściśle powiązane z tym, co on widzi.

Postaw krok ósmy, czyli zawsze dbaj o wizerunek Twojej firmy – jesteś przecież poważnym przedsiębiorcą, więc nie pozwól, by treść i wygląd filmu wpływały negatywnie na Twój wizerunek, nawet jeśli będzie to dowcip stulecia i Twoja oglądalność sięgnie zenitu, pamiętaj o tym, że public relations jest niezwykle ważną sprawą, a tego typu film może nieść ze sobą naprawdę przykre konsekwencje i co najgorsze, spadek sprzedaży oraz utratę zaufania dotychczasowych klientów.

Postaw krok dziewiąty, czyli monitoring – jako przedsiębiorca monitorujesz finanse i pracowników swojej firmy, więc nic dziwnego, że jeśli już zdecydowałeś się na kampanię reklamową w formie video, ją także musisz monitorować i mierzyć jej wyniki za pomocą wybranych wskaźników. Przykładowo: Twój film obejrzało 100 osób w tym tygodniu, sprzedałeś 2 samochody, koszt kampanii na tydzień to koszt XZY złotych. Monitoring jest niezwykle ważną i miarodajną kwestią w Twoim działaniu.

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jak poruszać się i kroczyć w internetowym świecie marketingu? Wiąże się to z dużym i przemyślanym nakładem pracy, ale uwierz mi, że warto zainwestować, wszak tylko mądre działania prowadzą do efektywności, a kanał YouTube jest jednym z nich. Jeżeli podoba Ci się mój artykuł i pomógł Ci on zrozumieć pewne mechanizmy, też możesz dać mi „łapkę w górę”!

Porad udzielił nam portal idmultimedia.pl, którego specjalizacją jest wideofilmowanie wesel, ślubów oraz innych imprez.

Jeden komentarz dla wpisu “Jak kanał na YT może pomóc w bardziej efektywnej sprzedaży samochodów?”

  1. Do promocji naszego warsztatu samochodowego oprócz kanału na YouTubi można wykorzystać również inne sposoby. Ja na przykład otrzymałem od mojego mechanika power bank z nadrukiem za długoletnią współpracę. Na power banku widnieje logo warsztatu i przez samo to firma świetnie się promuję. Na mnie takie coś działa bardzo pozytywnie.

Odpowiedz na „JankosAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *