Kierowcy ciężarówek jeżdżą bardzo długo bez przerw. Czasami trasy trwają nawet po kilka tygodni. Jednak przez cały ten czas kierowca nie może prowadzić, ponieważ potrzebuje również snu i regularnych przerw na regenerację czy posiłek. Niestety nie wszyscy są w stanie ogarnąć samodzielnie odpowiednie okresy czasu, w których możliwe jest dla nich prowadzenie auta zanim staną się zdekoncentrowani.
Dlatego też te okresy zostały z góry wyznaczone przez ustawodawców, aby uniknąć sytuacji gdy zmęczony kierowca doprowadza do wypadku drogowego. Ponieważ zestawy pojazdów ciężarowych mogą ważyć nawet do 40 ton, taki wypadek może być tragiczny w skutkach. Nierzadko są to katastrofy w ruchu lądowym.
Aby móc odmierzać czas pracy kierowcy ciężarówki, stosuje się wbudowane w deskę rozdzielczą tachografy. Są to urządzenia mechaniczne lub elektroniczne, które zapisują wszystkie parametry jazdy. Przede wszystkim jest to aktualna prędkość, czas jazdy, czas odpoczynku, czas snu i tak dalej. W starczych systemach mechanicznych te dane zapisywane są na tak zwanych tarczkach, czyli okrągłych papierowych wykresówkach. Nowsze systemy odeszły już od stosowania tego typu nośników informacji, a zamiast tego wykorzystują elektronikę i pamięć komputera. Podczas kontroli policjant lub inspektor transportu drogowego łączy się swoim laptopem z systemem w pojeździe i ma możliwość podejrzenia wszystkich danych. Przeprowadzając kontrolę w starszych typach systemów z wykresówkami, kierowca musi pamiętać by wozić ze sobą tarczki z ostatnich 28 dni, które ma obowiązek okazywać do kontroli. W przypadku przekroczenia czasu jazdy, czasu pracy i innych wytycznych, kierowcy grożą wysokie mandaty.
W starszych typach systemów kierowca nie zawsze jest powiadamiany w którym momencie kończy mu się czas jazdy, kiedy powinien wykonać przerwę – tak zwaną pauzę i tak dalej. W ten sposób można łatwo przeoczyć ważny moment i narazić się później na kary. Dlatego też kierowcy wyposażają się we własne zegarki, które informują ich o tym że powinni się zatrzymać i odpocząć. Część kierowców stosuje nowoczesne smartwatche, które zintegrowane z telefonem mogą podawać komplet niezbędnych informacji. Wszystko to sprawia, że błędów popełnia się mniej, a kierowcy jeżdżą bardziej wyspani i skoncentrowani. W najnowszych samochodach wykorzystuje się jeszcze inne systemy. Rozwój jaki osiągnęła dziś motoryzacja umożliwia zintegrowanie systemu kontroli czasu pracy kierowcy z komputerem kontrolującym pracę silnika. W ten sposób możliwe jest na przykład wyłączenie silnika, jeżeli kierowca będzie na siłę próbował przekroczyć dozwolone godziny jazdy. Częściej stosuje się jednak inne wyjście z sytuacji, mianowicie ustala się blokadę prędkości, na przykład do 20km/h. Umożliwia to kierowcy zjazd na najbliższy parking.
Jak widać, problem kontroli czasu jazdy i pracy kierowców jest problemem złożonym i obecne są różne podejścia do tej problematyki. Wszystko tak naprawdę rozbija się o bezpieczeństwo, ponieważ jak wspominaliśmy, wypadki z udziałem wielotonowych zestawów bywają tragiczne w skutkach.
Artykuł opracowaliśmy dzięki firmie timeandmore.pl specjalizującej się w technice odmierzania czasu. Sprawdź najnowszą kolekcję Zegarki Skagen Time & More