Konkurencja na rynku samochodowym – krótka analiza dla chcących otworzyć własny biznes

Konkurencja na rynku samochodowym zazwyczaj sprowadza się do jakości wykonywanych usług, ich dostępności oraz przede wszystkim jakości obsługi klienta. W praktyce wygląda to tak, że jeśli klient przyjeżdża do warsztatu z zamiarem np. ustawienia geometrii kół, a pracownik, lub co gorsza właściciel mówi zbyt ostro, że takich usług nie prowadzi – wtedy dany klient może już nigdy do tego warsztatu nie przyjechać, choćby na wymianę żarówki. Co więcej, może nawet wspomnieć o złej obsłudze swoim znajomym, a ci znajomi – swoim.

Zadziała tu tzw. marketing szeptany i to na niekorzyść danego warsztatu. Oczywiście, nie każdy warsztat ma urządzenie do ustawiania geometrii kół (a powinno). Jeśli jednak nie ma, pracownik rozmawiający z klientem, mógłby się bardziej postarać i sprawić, że ten klient zechce jeszcze zostawić w ich warsztacie swoje pieniądze. Mógłby zachęcić klienta do ewentualnego przeglądu, jednocześnie polecając sprawdzenie, czy rzeczywiście jest potrzebne ustawienie geometrii kół. Rozmowa może zejść na inne tory, a klient – mimo, że sprawy nie załatwił – będzie miło wspominał warsztat i zapewne do niego wróci. Jeśli na sąsiedniej ulicy istnieje warsztat samochodowy z wszelkimi urządzeniami i narzędziami, ale obsługa jest niemiła, zazwyczaj taki warsztat nie jest wielką konkurencją dla tego mniej wyposażonego. Dlaczego? Ponieważ ludzie wolą być traktowani z powaga i szacunkiem i nie można machać im przed nosem tzw. „kolorowymi balonikami” na zachętę.

Warsztaty samochodowe w wielkich miastach

Duże miasta mają to do siebie, że – jak to mówią – „jest w czym wybierać”. To jest właśnie tzw. zdrowa konkurencja. Wyobraźmy sobie warsztat samochodowy gdzieś na wsi – jedyny i niepowtarzalny (jak zapewne nazwałby go sam właściciel). W takim wypadku klient nie ma wyboru i często nawet musi znosić kaprysy i złe humory właściciela, czy jego pracowników.

Taka sytuacja nie miałaby miejsca, gdyby ktoś obok otworzył warsztat samochodowy, zawsze był uśmiechnięty i pomocny, znał się na swojej robocie i na dodatek – parzył kawę klientowi, albo przynajmniej zatrudnił kogoś do parzenia tej kawy.Jeden stolik, nawet automat do wody butelkowej, czy ciastek i… klient zostaje. A co się dzieje z wcześniej wspomnianym niemiłym warsztatem? Po prostu przestaje istnieć. Podstawową rzeczą w każdym warsztacie samochodowym jest nie to, że właściciel posiada klucze pneumatyczne, ale to, że potrafi się nimi posługiwać.

Rzetelność i jakość usług – najważniejsza

Nawet, jeśli otworzymy warsztat samochodowy w tzw. „dzielnicy warsztatów samochodowych” – to znaczy tam, gdzie taki warsztat jest na każdej ulicy – możemy osiągnąć sukces. Wystarczy znać się na swojej robocie i traktować klientów tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani. Każde uchybienie odnoszące się do klienta, choćby drobne kłamstewko, może przyczynić się do odejścia klientów i pociągnąć za sobą straty finansowe dla firmy. To nie konkurencja nas załatwiła. Zrobiliśmy to sami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *