Leasing to słowo, które na dobre przyjęło się w języku polskim, a w środowisku przedsiębiorców – szczególnie. Okazuje się jednak, że i konsumenci mogą z niego korzystać. Czym właściwie jest leasing, jakie są jego zalety i na co zwrócić uwagę podczas rozważania różnych jego opcji? O tym w dzisiejszym artykule.
Co to jest leasing?
Leasing to szczególna umowa dzierżawy, która umożliwia korzystanie z danego dobra bez konieczności jego zakupu. Obecnie leasing jest bardzo popularną formą finansowania inwestycji firmowych, ale również i konsumenckich. Ważnym dokumentem jest tutaj umowa, która określa szczegółowe zasady przekazania prawa do użytkowania przedmiotu leasingu w zamian za czynsz leasingowy. Literatura związana z ekonomią podaje, że istnieją dwa podstawowe rodzaje leasingu: finansowy oraz operacyjny. Pierwszy z nich z reguły dotyczy długoterminowego użytkowania, a drugi jest częstszy w przypadku używania danego dobra w krótkim okresie.
Angielskie niuanse na temat leasingu
Etymologia słowa leasing jest związana ze zwrotem „to lease”, który w języku angielskim oznacza „nająć” lub też „wydzierżawić”. Praktyka pokazuje, że prawo obowiązujące w Wielkiej Brytanii traktuje leasing, najem oraz dzierżawę w ten sam sposób. Dla polskiego ustawodawcy nie było to aż tak oczywiste. Kodeks Cywilny określa, że umowa leasingu bezwarunkowo musi być spisana na piśmie pod rygorem nieważności. Przedmiotem leasingu według polskiego prawa nie może być ciecz, gaz, kopalina czy prawa majątkowe albo papiery wartościowe.
Leasing operacyjny a finansowy
Podstawowy podział leasingu dotyczy leasingu operacyjnego i finansowego. Pierwszy z nich, nazywany również inaczej usługowym, oznacza przekazanie w użytkowanie rzeczy na krótki okres. Raty czynszu leasingowego w tej sytuacji będą stanowić koszt uzyskania przychodów dla leasingobiorcy, a na sam przedmiot leasingu w księgach rachunkowych leasingobiorcy nie tworzy się odpisów amortyzacyjnych. Co więcej, leasing operacyjny może w umowie gwarantować leasingobiorcy prawo do zakupu przedmiotu umowy po jej zakończeniu, a cena może być z góry określona. W leasingu finansowym leasingobiorca amortyzuje przedmiot leasingu
Prywatny leasing, czyli gdy nie ma firmy…
Do 2011 roku leasing był w Polsce kojarzony jedynie z przedsiębiorcami i prowadzeniem działalności gospodarczej. Rok 2011 przyniósł deregulację w tym zakresie, ponieważ na rynku pojawił się nowy produkt – leasing konsumencki, nazywany również prywatnym. Jest to rodzaj leasingu, jaki jest dedykowany osobom nieposiadającym działalności gospodarczej. Najbardziej popularnym przedmiotem leasingu konsumenckiego jest samochód – używany lub nowy – podobnie jak w świecie leasingów dla firm, ale konsumenci mogą brać również pod uwagę inne rzeczy ruchome – np. meble, nieruchomości czy też sprzęt RTV lub AGD. Brak wielu formalności przy staraniu się o leasing konsumencki sprawia, że tego rodzaju produkty stają się coraz bardziej popularne również w Polsce. Więcej na temat tego rodzaju leasingu można przeczytać pod linkiem: https://carsmile.pl/blog/leasing-konsumencki-samochodu-dla-osoby-prywatnej.