Dziś produkowane samochody nie są już tak bezawaryjne jak kiedyś. Ich eksploatacja bardzo często jest skomplikowana, a drobne zaniechania w serwisowaniu, mogą mieć tragiczne dla samochodu skutki. Niezależnie od rodzaju paliwa jakim zasilany jest silnik naszego pojazdu, jest kilka wspólnych podzespołów, które najczęściej ulegają awarii.
1. Awarie turbin samochodowych
Nowe konstrukcje silników benzynowych, oraz silników diesla są wyposażane w turbosprężarki, które mają za zadanie podniesienie mocy, oraz momentu obrotowego samochodu. Dzięki temu, nawet silniki mniejszej pojemności są w stanie gwarantować użytkownikom zadowalające osiągi.
Najczęstszą przyczyną awarii turbosprężarki jest uszkodzenie jej wirnika. Zazwyczaj jest to spowodowane złą eksploatacją pojazdu. Szczególnie ważne dla turbiny jest to, jak traktujemy pedał gazu dopóki silnik samochodu, nie osiągnie optymalnej temperatury. Najgorzej jeżeli będziemy utrzymywać wysokie obroty, w momencie gdy olej jeszcze nie jest rozgrzany i nie smaruje dokładnie wszystkich elementów turbiny.
Również bardzo szkodliwe dla turbosprężarki jest bezpośrednie gaszenie samochodu, po dłuższej trasie i używaniu potencjału turbiny. Warto po odbytej podróży, odczekać około minuty przed zgaszeniem silnika. Niech sobie przez tą chwilę popracuje na biegu jałowym. Na pewno dobrze to zrobi naszej turbinie. Trzeba również pilnować wymian oleju. Olej jest ważny w smarowaniu elementów turbosprężarki. Złej jakości lub o znacznym przebiegu, na pewno nie pomoże w bezawaryjnym użytkowaniu. Wymiana turbosprężarki na nową, to koszt nawet kilku tysięcy złotych. Możliwa jest jej regeneracja, a jej koszt mieści się w granicach 800-1500 złotych. Samochód prawidłowo eksploatowany powinien bez awarii turbiny osiągnąć przebieg około 250-300 tysięcy kilometrów.
2. Awarie sprzęgła dwumasowego.
Większość nowych pojazdów wyposażona jest również w sprzęgła dwumasowe. Jego wymiana to często koszt kilku tysięcy złotych. Warto dlatego zadbać o prawidłową eksploatację. Koło dwumasowe ma za zadanie ochronę układu napędowego, ponieważ duży moment obrotowy jest dla niego destrukcyjny. Dwumasa ulega częstym awariom, ponieważ za bardzo korzystamy z potencjału nowoczesnych silników. Zbyt częste tzw. strzelanie ze sprzęgła, ruszanie z piskiem opon, to częste powody wystąpienia awarii. Powodem usterki, może być również utrzymywanie zbyt niskich obrotów silnika.
Objawy awarii sprzęgła dwumasowego, to zwiększony hałas w pojeździe, dochodzący z okolicy skrzyni biegów. Częstym objawem są drgania występujące podczas gaszenia pojazdu. Problemem może być również zmiana biegów (warto zadbać o wymianę łożysk skrzyni biegów zawczasu, polecamy ten sklep z łożyskami). Jeżeli dwumasa jest bardzo zużyta, może doprowadzić do uszkodzenia półosi.
3. Uszkodzenie układu wtryskowego.
Awaria wtrysków w samochodzie, to jedna z najbardziej kosztownych usterek mechanicznych. Wymiana wtrysków na nowe to często kilka tysięcy złotych. Możliwa jest jednak ich regeneracja. Cena regeneracji waha się w zależności od rodzaju wtrysku, od 300 do 800 złotych. Cena jest wysoka jeżeli awarii uległy wszystkie. Powodem awarii jest zazwyczaj kiepskiej jakości paliwo. Nowoczesne konstrukcje są zazwyczaj bardzo wysilone, wtryski pracują pod dużym ciśnieniem i są bardzo czułe na jakość paliwa. Objawami awarii układu wtryskowego może być utrudniony rozruch pojazdu. Bardzo często występuje również zwiększone dymienie, podczas gwałtownego przyspieszania i utrzymywania wysokich obrotów silnika. Może również wzrosnąć zapotrzebowanie pojazdu na paliwo.
Uszkodzeniu wtrysków można głownie zaradzić poprzez częstsze wymiany filtrów paliwa, oraz tankowanie na sprawdzonych stacjach. Warto wybierać paliwa premium. Są one lepszej jakości, przez co układ wtryskowy nie jest zanieczyszczany.
Podsumowanie
Dzisiejsze pojazdy, to bardzo skomplikowane konstrukcje i wymagają dobrego i bieżącego serwisowania. Jeżeli będziemy o nie należycie dbać, to na pewno długo nam posłużą. Jeżeli jednak je zaniedbamy, koszty jakie będą generować mogą drastycznie odchudzić nasz portfel.