Samochody dostawcze do 3,5 tony to jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku motoryzacyjnego. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w 2016 roku zanotował 12-procentowy wzrost. Podobny wynik odnotowano w minionym roku.
Są niezbędne w prawie każdej firmie, niezastąpione w transporcie krótkodystansowym, praktyczne i coraz popularniejsze. Samochody dostawcze do 3,5 tony, bo o nich mowa, to jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku motoryzacyjnego. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w 2016 roku zanotował 12-procentowy wzrost. Dwucyfrowe liczby zmian na tym rynku to ewenement, ale auta dostawcze co roku zdają się powtarzać wyniki. Nie inaczej miała się sprawa w ubiegłym, 2017 roku.
Kolejny rok na plusie
Najnowsze dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, które jak na razie dotyczą okresu od stycznia do lipca, jednoznacznie wskazują na podtrzymanie znakomitej koniunktury. W porównaniu do tego samego czasu w roku 2016, na polskie drogi wyjechało o 9% więcej samochodów dostawczych. Oprócz niezmiennej tendencji wzrostowej, podobny jest również ranking poszczególnych marek. Fiat utrzymuje pozycję lidera sprzedaży, a za nim na podium uplasowały się Renault i Ford. Pierwsza dziesiątka układa się bez niespodzianek, z Mercedesem i Volkswagenem zaraz za pierwszą trójką. Szósty pod względem sprzedaży był Peugeot, a zaraz za nim Iveco z jednym modelem, pełnowymiarowym Daily. Opel, Citroen i Dacia zamykają pierwszą dziesiątkę, oferując tylko mniejsze dostawczaki.
Większy znaczy lepszy
Ciekawą tendencję można zaobserwować przyglądając się dokładnie temu, jakie modele były najchętniej wybierane w ubiegłym roku. Królują większe auta transportowe. Najczęściej kupowanym modelem po raz kolejny jest Fiat Ducato, po piętach depcze mu Renault Master, a pierwszą trójkę zamyka Iveco Daily. U prawie wszystkich producentów znakomitą większość sprzedaży stanowiły największe z dostawczaków do 3,5 tony. Trudno ocenić implikacje rynkowe takiej struktury, jednak na pewno sugeruje to wykorzystanie tych aut przede wszystkim do transportu długodystansowego.
Bezawaryjność w cenie
Najnowszy raport DEKRA 2017, który omawia bezawaryjność samochodów, częściowo wyjaśnia wyniki sprzedaży. Świetne pozycje zajęły auta francuskich koncernów. W kategorii “Transporter” najmniej awaryjny okazuje się Renault Master III generacji, a wśród “Małych transporterów” na podium znalazły się Citroen Berlingo i Peugeot Partner. Wśród pełnowymiarowych aut transportowych jako kolejne pod względem niezawodności oceniono Mercedesa Sprintera II oraz Volkswagena Craftera I. Pierwszą pozycję wśród małych dostawczaków zajął za to Mercedes Vito/Viano W639. To wyjaśnia nieco wysoką popularność zarówno Renault, jak Mercedesa, który w każdym z segmentów blisko rozmija się z podium.
Drugie życie dostawczaków
Dane z raportu niezawodności mogą być bardzo ważne dla tych, którzy wybierają samochody poleasingowe. Mimo bardzo dużej i rosnącej sprzedaży aut nowych, używane dostawczaki to nadal ogromna część rynku. Niestety, dużo trudniej jest zbadać strukturę importu samochodów z drugiej ręki. Łatwo natomiast stwierdzić że w tej kategorii również jest w czym przebierać, szczególnie wśród aut poleasingowych. Rynek dostawczaków wykazuje wzrosty na każdej płaszczyźnie.
Producenci aut dostawczych, niezależnie od pozycji rynkowej czy strategii, zdecydowanie są zadowoleni z wyników z ubiegłego roku. W przyszłym możemy spodziewać się również wielu ciekawostek, w tym Mercedesa, który być może będzie chciał przypuścić atak na podium swoim nowym Sprinterem, oraz dalszego rozwoju aut elektrycznych i być może pierwszego elektrycznego dostawczaka. Przypuszczalnie utrzymają się również tendencje wzrostowe.
Szeroka oferta samochodów dostawczych dostępna jest na stronie: https://gielda.grupadbk.com/.