Naprawiamy tylną belkę skrętną – samemu czy w serwisie?

Jednym z elementów zawieszenia w wielu francuskich samochodach jest słynąca ze swojej awaryjności tylna belka skrętna. Często naprawiana jest w ostatnim momencie, co wiąże się z wysokimi kosztami serwisowania, dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznać problemy z tylną belką i czy opłaca się ją wymieniać samodzielnie.

Co to jest tylna belka skrętna?

Tylna belka skrętna to rodzaj półzależnego zawieszenia tylnego, które oparte jest na sztywnej belce łączącej oba koła. Występuje w takich modelach francuskich samochodów jak Peugeot 106, Peugeot 206, Citroen Saxo, Citroen AX, Peugeot Partner, Peugeot 405, Citroen Berlingo czy Citroen Picasso. Uzupełniona lista aut, w których zamontowana jest tylna belka skrętna znajduje się na http://szmytek.pl/serwis-tylna-belka/.

Jak wygląda ten rodzaj zawieszenia? Sztywna oś poprzeczna posiada na końcu zamontowane na stałe dwa wahacze wleczone. Co ważne, tylna belka nie jest zamocowana w osi kół, ale do nadwozia przy pomocy przegubów elastycznych. Jest podatna na skręcanie, a wahacze poruszają się zarówno w ruchu pionowym, jak i bocznym.

Często stosuje się ten rodzaj zawieszenia, ponieważ posiada prostą, niezabierającą dużo miejsca konstrukcję – dzięki temu m.in. w wyżej wspominanych modelach aut można było stworzyć duży bagażnik. Ponadto tylną belkę skrętną łatwo jest zdemontować i zamontować ponownie, co zachęca do samodzielnych napraw. Czy warto je wykonać na własną rękę? I kiedy należałoby o tym pomyśleć?

Naprawa tylnej belki – kiedy potrzebna?

Jeśli nie zareagujesz w porę, koszt naprawy tylnej belki skrętnej może być wysoki . Dlatego warto wiedzieć, jakie są objawy problemów z tym rodzajem zawieszenia.

Pierwszym symptomem zbliżającej się awarii jest luz na kole wynikający ze zużycia łożysk igiełkowych – nie odczujesz tego jednak podczas jazdy, konieczna jest wizyta w warsztacie. Jeśli w tym momencie nie dokonasz niezbędnych napraw, z czasem zaczniesz słyszeć popiskiwanie i stukanie z zawieszenia, a samochód będzie coraz trudniej prowadzić, co w szczególności może być odczuwalne na zakrętach. W najgorszym przypadku górne krawędzie kół zaczynają pochylać się do siebie.

Ze względu na to, że trudno jest samodzielnie ocenić stan zawieszania, bardzo ważne jest wykonywanie regularnych kontroli w serwisie. Dzięki temu wymieniane są wyłącznie podstawowe części, co nie kosztuje wiele. Gorzej, gdy zaistnieje konieczność regeneracji lub wymiany tylnej belki…

Ile kosztuje serwis tylnej belki skrętnej? Czy opłaca się naprawiać samemu?

W zależności od modelu samochodu oraz zakresu prac, jakie należy wykonać przy tylnej belce skrętnej, naprawa może kosztować od ok. 400-1000 zł. Ze względu na wysokie ceny wielu kierowców zastanawia się nad samodzielną naprawą, szczególnie, że montaż i demontaż zawieszenia jest prosty.

Ale czy naprawdę jest to opłacalne? Zdecydowanie nie. Nawet drobne naprawy tylnej belki (o pełnej regeneracji nawet nie wspominając) wymagają posiadania specjalistycznego sprzętu, którego często nie ma nawet w „uniwersalnych” warsztatach, a co dopiero w garażu majsterkowicza-amatora. Podczas naprawy przez niedoświadczone osoby może dojść do skrzywienia wahaczy, rury nośnej czy do złego połączenia poszczególnych elementów.

Jakie jest rozwiązanie? Regularne wizyty w warsztatach zajmujących się wyłącznie serwisowaniem tylnej belki skrętnej. Dzięki temu oszczędzisz sobie kosztownych napraw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *