Nowe sprzęgło?

nowe-sprzeglo

Słyszałeś o konieczności wymiany sprzęgła? Zdarzyło się to Tobie, znajomemu?
Przypadek? Wypadek? Zużycie. Po prostu.

Zwyczajowo standardowe sprzęgło służy nam do około 200 tysięcy przejechanych kilometrów. Oczywiście liczyć się trzeba z tym, że wymiana sprzęgła może nastąpić szybciej. Jest kilka czynników, które mają wpływ na jego wytrzymałość: jakość części, stopa – czyli styl jazdy kierowcy czy moc silnika. Nie od dziś wiadomo, że nowoczesne diesle z turbodoładowanymi silnikami mogą mieć obroty 2-3 razy większe niż w przypadku silników benzynowych. A ten, kto mocniej ciśnie, szybciej sprzęgło „wyciśnie”.

Jak rozpoznać konieczność wymiany sprzęgła?

Jeden z objawów: pomimo próby zwiększania prędkości, samochód szybciej nie jedzie, natomiast silnik ma coraz wyższe obroty. Jeśli coś zaświtało… najlepiej sprawdzić, przyspieszając na biegu nr 4 lub 5. Inny przykład zachowania: samochód – mimo naszych wskazań – nie podjeżdża pod niewielką górkę. To już powinno dać do myślenia, a raczej skierować Cię do mechanika. Jeśli jednak powyższe nie występuje, może włączanie biegów bywa kłopotliwe, szczególnie pierwszy i wsteczny w wypadku zużycia sprzęgła sprawia problem?! A czy olej ostatnio nie wyciekł? Którakolwiek oznaka to sygnał, że czas na wymianę lewego pedała. Możesz się domyślać – by to zrobić – trzeba wyjąć skrzynię biegów. To wydaje się oczywiste, ale co dalej? Z pomocą przychodzi porada ekipy „Zrób to sam” – zobacz, jak tego dokonać na przykładzie samochodu marki Toyota Corolla:

https://www.youtube.com/watch?v=r-QpAaRV4Ok

Samodzielne działanie może być pochopne. Potrzebne są specjalistyczne narzędzia, wiedza i najlepiej doświadczenie w tym zakresie, by niczego nie uszkodzić, nie testować, a naprawić. Po co wracać z tym czy, w konsekwencji, z innym kłopotem. Przy okazji wymiany sprzęgła fachowcy zalecają nowy docisk i nowe łożysko oporowe. Podejdźmy do tematu kompleksowo, nie jest to duży koszt, a warto zabezpieczyć otoczenie.

Na koniec ostrzegamy:

  1.      Nie jedź na tzw. półsprzęgle.
  2.      Nie startuj na zbyt wysokim biegu.
  3.      Nie trzymaj nogi na sprzęgle (na pedale) w czasie jazdy.

Jeździsz ostro? Prowadzisz często samochód, ciągnąc duże przyczepy? Na rynku jest rozwiązanie – możesz udać się do wyspecjalizowanego mechanika, gdzie fachowcy oprócz regeneracji standardowych części, na Twoje zamówienie stworzą dopasowane do oczekiwań sprzęgło – dla Ciebie, pod wymiar. Sportowy styl prowadzenia samochodu okaże się jeszcze ciekawszy z takim dedykowanym podzespołem, umożliwiającym rozłączenie lub połączenie napędu pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów. Trzeba jednak pamiętać, że  te sportowe sprzęgła mają swoje wady czy ograniczenia – utrudniają jazdę po mieście.

2 komentarze “Nowe sprzęgło?”

  1. A ja sie zastanawiałem dlaczego lepiej unikac jazdy na półsprzęgle jak u mechanika wylądowałem:-( Super artykuł. Wogóle wiekszość,któe u Was czytam są bardzo pożyteczne jak dla mnie początkującego.

Odpowiedz na „Janek CyganekAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *