Można definiować public relations jako strategiczny proces komunikacji, który buduje wzajemnie korzystne relacje między organizacjami i ich publicznością. Jednak definicja ta jest jednocześnie zbyt szeroka i zbyt wąska. Obejmuje praktycznie każdy rodzaj relacji biznesowej – jednocześnie ograniczając definicję PR do budowania relacji.
Agencje określają się jako „nowoczesne PR firmy” lub „postępowe firmy PR”. Albo przedstawiają się jako zintegrowane agencje, które są „przede wszystkim PR”. Ale te definicje zawodzą z kilku powodów. Więc co? Czy klientowi powinna zależeć na Twojej strukturze własnościowej? Który podmiot jest spółką zależną, a który nie, nie mówi nic o tym, czym jesteś, dlaczego jesteś inny i jak pomagasz klientom.
Ważne jest, aby na pierwszym miejscu postawić PR, ale jest to sentyment egoistyczny, a nie stwierdzenie skupione na kliencie. Twoi klienci nie dbają o to, czy jest to agencja public relations warszawa, marketing czy neonowe billboardy – chcą tylko wyników. Bardziej uczciwym i bardziej pomocnym podejściem jest to, które uznaje, że płatne, zarobione, udostępniane i posiadane media są dziś ważne i nie chodzi o to, który z nich jest numerem jeden. W istocie jest to zintegrowany model marketingowy, a nie model PR.
Co jest naprawdę wyjątkowego w PR?
To, co sprawia, że public relations jest własną strategiczną dyscypliną i funkcją zarządzania, a nie po prostu kolejnym narzędziem w zestawie narzędzi marketera, nie różniącym się niczym od SEO, optymalizacji współczynnika konwersji czy reklamy cyfrowej. Dlatego ramy dotyczące public relations powinny zaczynać się od zaktualizowanej definicji, skoncentrowanej na konkretnym celu: zdobywaniu zaufania.
Ramy podsumowujemy w następujący sposób:
1. PR to sztuka zapewniania zaufania na dużą skalę;
2. Chodzi o zdobycie dogłębnego zrozumienia tego, co wzbudza zaufanie do określonych odbiorców, jest najważniejszym strategicznym obowiązkiem PR;
3. Praktycy PR muszą opanować i wdrożyć ewoluujący zestaw narzędzi – „sygnały zaufania” – w celu zabezpieczenia zaufania odbiorców.
Warto zdać sobie sprawę, że stworzenie nowych ram dla PR może wydawać się ambitnym celem, ale trzeba się tego podjąć. A najlepiej zacząć od definicji i zakresu PR. Nowoczesna firma PR mogła po prostu lepiej niż jakakolwiek inna agencja zrozumieć, co sprawia, że kupujący i inni odbiorcy mają do czegoś zaufanie.
Dość powiedzieć, że PR nie może pozostać zakotwiczony wyłącznie w mediach informacyjnych. Nie może też próbować być wszystkim dla wszystkich. Public relations powinno polegać na osiągnięciu jednego trwałego celu: zaufania. A agencje PR powinny być jednocześnie najbardziej żarłocznymi uczniami i najbardziej uczonymi nauczycielami w edukowaniu klientów o znaczeniu zaufania i sposobach jego zabezpieczania na dużą skalę. Tutaj nie ma miejsca na pół środki, czy przeciętne rozwiązania – liczy się końcowy efekt i każda nowoczesna, dobra agencja public relations musi to zrozumieć chcąc zostać w grze.