Praca w mechanice – jak to wygląda na statku?

Zawód mechanika może być bardzo zróżnicowany w zależności od tego, gdzie wykonujemy swoje obowiązki zawodowe. Mechanicy samochodowi zajmują się przecież czymś zupełnie innym niż mechanicy okrętowi czy osoby zatrudnione w dużych zakładach przemysłowych. Za każdym razem jednak podstawą jest znajomość maszyn i urządzeń, którymi zajmować się będziemy na co dzień.

Mechanicy okrętowi mogą liczyć na stabilne, dobre zatrudnienie, gdyż właściciele jednostek pływających czy firmy zajmujące się obsługą rejsów dalekomorskich i tych bliższych nieustannie poszukują sprawdzonych, wykwalifikowanych fachowców. Jeśli chodzi o remont statków oraz o wszelkie prace związane z utrzymaniem maszyn i urządzeń w ruchu, najlepiej radzą sobie bowiem mechanicy z wieloletnim doświadczeniem, kwalifikacjami i uprawnieniami. Osoby, które dopiero są początkujące w tym zawodzie, musza najpierw zdobyć sporo doświadczenia, aby móc samodzielnie radzić sobie w pracy na statku.

Co robi mechanik na statku?

Mechanik okrętowy ma sporo pracy wbrew pozorom nie tylko w trakcie rejsu, ale także w porcie. Musi bowiem on dbać o to, by maszyny i urządzenia działały niezawodnie jeszcze przed wypłynięciem w rejs. Do jego obowiązków należy dbanie o to, by wszystkie usterki czy uszkodzenia były naprawiane na bieżąco. Mechanik okrętowy zdecydowanie nie pracuje w standardowych etatowych godzinach. Musi wykonywać swoje obowiązki za każdym razem, gdy jest potrzebny. Oczywiście, takie warunki pracy mają swoje odzwierciedlenie w zarobkach. Na morzu można zarobić nawet kilka razy więcej niż za podobną pracę na lądzie. Trzeba jednak liczyć się z tym, że jest to nienormowany tryb pracy, który polega na wielomiesięcznych rejsach i kilkutygodniowych urlopach pomiędzy nimi. Nie jest to więc rozwiązanie zawodowe dla każdego.

Jak zostać mechanikiem pokładowym

Aby zostać mechanikiem na statku, trzeba przede wszystkim przejść odpowiednią ścieżkę kształcenia. Dobrym rozwiązaniem mogą być studia na uczelni morskiej na którymś z technicznych kierunków. Dzięki temu można zyskać wykształcenie, umiejętności, a także doświadczenie. Wiele uczelni stawia bowiem na częste praktyki, które realizowane są na jednostkach pływających. Dobry mechanik jednak wcale nie musi mieć wykształcenia wyższego. Dla potencjalnego pracodawcy o wiele ważniejsze są umiejętności oraz posiadane uprawnienia. Można więc zdecydować się na kształcenie zawodowe, które później można uzupełnić na różnego rodzaju kursach, szkleniach, które kończą się zdobyciem konkretnych uprawnień. Im więcej różnych uprawnień ma mechanik, tym większe ma możliwości zawodowe. Warto więc najpierw postawić na zdobycie jak najbardziej pełnego wykształcenia oraz umiejętności, a dopiero później szukać pracy na jednostkach pływających. Im więcej kwalifikacji i doświadczenia, tym więcej możliwości w pracy na morzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *