Jaka powinna być prawidłowa postawa na motocyklu? Poznaj najważniejsze zasady

Jazda motocyklem to zwykle podróż pełna pozytywnych emocji, poczucia wolności i odprężenia. Niestety nieprawidłowa postawa i złe ustawienie ramion mogą prowadzić do zmęczenia i bólu. Zapoznaj się z najważniejszymi zasadami dotyczącymi zachowania prawidłowej postawy ciała podczas jazdy na motocyklu i ciesz się pełnią życia w czasie podróży swoim jednośladem.

Dla wielu początkujących motocyklistów postawa na jednośladzie nie ma większego znaczenia. Przecież w większości motocykli nie da się ustawić wysokości siedzenia czy odchylić oparcia. Nie oznacza to jednak, że każde ułożenie ciała sprzyja zdrowej i wygodnej jeździe. Nieprawidłowo ułożony kręgosłup, wygięta szyja czy obciążone ramiona mogą skutecznie zniechęcić do jazdy jednośladem na dłuższy czas, a w dalekiej perspektywie doprowadzić nawet do problemów z mięśniami i kręgosłupem.

Kurczowe trzymanie się motocykla, spięcie mięśni i zbyt mocne wychylenie ciała zwiększają też ryzyko utraty prawidłowego balansu ciała i mogą doprowadzić do poważnego w skutkach upadku. Lekarze wskazują też, że długotrwała jazda przy nieprawidłowej postawie zwiększa opór w krwiobiegu i może np. ograniczyć szybkość reakcji motocyklisty. Z tego względu wygodne i ergonomiczne ustawienie na motocyklu jest tak istotne.

Zacznij od prawidłowego doboru odzieży motocyklowej

Kluczem do zachowania odpowiedniej postawy ciała jest już odzież motocyklowa. Dobrze dobrane ubrania nie krępują ruchów i zapewniają wygodne ułożenie ramion, kręgosłupa, nóg czy stóp. Tu kluczowy jest przede wszystkim prawidłowy rozmiar, krój stroju oraz materiał, z jakiego został wykonany.

Rozmiar musi być perfekcyjnie dopasowany do ciała. Zbyt duże ubrania mogą być niewygodne, obciążające ciało i utrudnią zachowanie odpowiedniego ułożenia kończyn i kręgosłupa. Natomiast za ciasne spodnie czy kurtka będą krępować ruchy. Z kolei materiał wykonania przekłada się na późniejsze przyzwyczajenia motocyklisty. Skóra jest lepiej dopasowana do sylwetki i bardziej stabilizuje postawę. Odzież tekstylna jest za to lżejsza i wygodniejsza, ale też zbytnia swoboda może przełożyć się na złe nawyki podczas prowadzenia motocykla.

Najważniejsze zasady dotyczące ułożenia ciała

Warto więc już na początku wyzbyć się złych nawyków i jeździć zgodnie z ergonomią. Od czego zacząć? Od regulacji wszystkich ruchomych elementów. Możesz zmienić ustawienie manetek czy pedałów hamulca i sprzęgła. Te powinny być ustawione tak, aby końcówka buta dotykała ich obudowy. Ważne jest także ułożenie stóp w czasie jazdy. Nie wykrzywiaj ich, nie „dreptaj” w trakcie jazdy i staraj się ułożyć kończyny wzdłuż motocykla. Dolną partię ciała trzymaj swobodnie, przytrzymując bak udami. W ten sposób mniej się zmęczysz.

Zwróć też uwagę na kręgosłup. Należy siedzieć prosto, ale swobodnie – bez napinania mięśni ramion, pleców czy barków. Przyjmij naturalną postawę, co pozytywnie wpłynie na komfort jazdy (tylko przy wyższych prędkościach na torze trzeba przyjąć pozycję lekko wygiętą w przód – to przełoży się na odpowiednią aerodynamikę). Wzrok z kolei powinien być skierowany na wprost, a nie np. w dół. Nie musisz przecież cały czas obserwować prędkościomierza.

Warto też luźno trzymać ramiona. Dłonie mają leżeć na manetkach pewnie, ale jednocześnie lepiej nie trzymać ich nadzwyczajnie mocno. Luz jest wskazany, gdyż ciało szybciej zareaguje i w razie potrzeby zmieni pozycję (spięte ciało będzie miało opóźnioną reakcję). Na koniec zwróć uwagę na odległość od kierownicy. Staraj się siedzieć tak blisko baku, jak to możliwe. W ten sposób poczujesz się swobodniej i pewniej.

Jazda prosto i wchodzenie w zakręt – najważniejsze różnice

Zwróć uwagę, że inaczej ciało ułożone jest w trakcie jazdy prosto, a inaczej podczas skręcania. Już na wstępie zaznaczymy, że techniki wchodzenia w zakręt typu przeciwbalans adresowane są do bardzo doświadczonych i pewnych siebie motocyklistów. Początkujący powinni zachować pozycję w osi motocykla, aby nie wypaść z pojazdu przy wykonywaniu manewru.

Podczas zakrętu należy delikatnie wychylić motocykl i ciało, a także ugiąć łokcie. Pojazd powinien się przechylić (w kierunku skrętu), ale przechył ten musi być pod Twoją kontrolą. Przez cały czas trzeba mieć luźne plecy i barki. Skręt kierownicą nie musi być mocny – wystarczy wprawić motocykl w minimalny balans, aby wykonać bezpieczny manewr. Wychodząc z zakrętu, prostuj ciało i dodawaj gazu. To naprawdę proste!

Jeżeli jedziesz z pasażerem, zawsze poinstruuj go o prawidłowej postawie w czasie jazdy prosto i zakrętu. Osoba z tyłu zawsze musi pochylać się w kierunku, w którym wychyla się kierowca. W przeciwnym razie może dojść do utraty równowagi i upadku.

Zasady prawidłowego poruszania się motocyklem nie są skomplikowane, a ich przestrzeganie przełoży się na Twoje zdrowie. Mając luźną postawę, swobodnie ustawiony kręgosłup i kończyny, a także poprawnie wchodząc w zakręt, możesz przejechać bez zmęczenia zdecydowanie więcej kilometrów. Z pewnością szybko zauważysz różnicę!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *