Problemy z przekładnią kierowniczą

przekładnia-kierownicza

Luzy w przekładni kierowniczej nie są zauważalne od razu, gdyż zwiększają się powoli i stopniowo. Pozwalają kierowcy przyzwyczajać się do kolejnych swoich stadiów, przez co nie odczuwa, że jego panowanie nad autem się pogorszyło. Jak zidentyfikować problem i mu zaradzić?

O tym, że z naszą przekładnia kierowniczą dzieje się coś złego, poinformuje nas kilka symptomów. Podczas jazdy po nierównościach i przy manewrach usłyszymy stuki z okolic kół. Zauważymy też wycieki płynu z przekładni oraz jałowy ruch kierownicy bez reakcji kół auta przekraczający 3 – 4 cm i towarzyszący mu metaliczny stuk Utrudnione stanie się utrzymanie kierunku jazdy.. Kiedy zaobserwujemy którykolwiek z tych objawów, od razu zgłośmy się do warsztatu lub na stację diagnostyczną, żeby sprawdzić, co się dzieje. Nieraz może się okazać, że przyczyna jest błaha, jak wybity drążek kierowniczy lub luźny łącznik stabilizatora, i można ją szybko i tanio usunąć.

Co może się popsuć w przekładni i jak się to naprawia?

Większość znanych nam aut posiada maglownice, czyli zębatkowe przekładnie kierownicze. Problemy z nimi zaczynają się zwykle w chwili, gdy wycierają się elementy zębnika i zębatki, która z nim współpracuje. To skutkuje luzem na kierownicy i stukami, zwłaszcza przy jej środkowym położeniu. Luzy mogą być także następstwem wyrobienia się tulei prowadzących listwę wewnątrz obudowy.

Trzeba wiedzieć, że nie wszystkie kłopoty z przekładnią prowadzą do jej remontu. Czasem wystarczy jedynie regulacja. Często problemem jest szczelność przekładni, której przyczyną jest korozja elementów przekładni lub uszkodzenie uszczelniaczy. Wycieki można usunąć bez demontażu maglownicy.

Gdy problemem okazuje się właśnie przekładnia, nie jest już tak kolorowo. Nowa część do auta kompaktowego lub klasy średniej kosztować może nawet kilka do kilkunastu tysięcy złotych! Na szczęście wymiana nie jest jedynym ratunkiem i można rozwiązać problem inaczej i taniej. Przekładnie można regenerować. Oznacza to, że możemy kupić zregenerowaną część lub zlecić specjalistycznemu warsztatowi naprawę lub regenerację. W przypadku przekładni ze wspomaganiem koszty wynoszą około 400 zł, natomiast bez wspomagania – około 150 zł( są to ceny bez kosztów zdjęcia i założenia). Trzeba mieć też na uwadze fakt, że w przypadku poważnych uszkodzeń oraz nietypowych przekładni koszty mogą być znacznie wyższe.

Podstawą naprawy maglownicy jest dokładne oczyszczenie jej elementów, przeszlifowanie listwy, a także montaż nowych tulei oraz uszczelnień. Zdarza się też chromowanie listwy w celu usunięcia wżerów i uzupełnienia ubytków materiału. Po profesjonalnej regeneracji lub naprawie przekładnia powinna całkowicie odzyskać parametry z czasów nowości.

Różne przyczyny awarii

Do problemów z maglownicą i przekładnią kierownicy prowadzić może tuning, a dokładniej wielkie, szerokie, nisko profilowe koła. Jazda na kołach o rozmiarach większych niż zalecane przez producenta samochodu powodują, że obciążenia przenoszone przez układ kierowniczy znacznie wzrastają. To prowadzi do potężnych luzów. Najpierw dadzą się wyczuć przy wyprostowanych kołach, później dochodzą stuki. Dodatkowym czynnikiem szkodliwym dla maglownicy, jaki występuje w przypadku za dużych kół, jest obniżanie sprężyn i stosowanie sztywniejszych amortyzatorów.

Nierzadko do awarii maglownicy prowadzi nieszczelność osłony gumowej, która w przeciwieństwie do drogiej maglownicy kosztuje relatywnie niewiele. Popękana lub sparciała guma może wpuścić wilgoć i brud do obudowy przekładni i na listwę zębatą, co w kilka miesięcy doprowadzi do poważnej awarii. Warto więc podczas każdej wizyty w warsztacie sprawdzić stan osłon i w razie potrzeby je wymienić. Zaleca się także skontrolować stan przekładni.

Jedną z przyczyn awarii maglownic w przypadku wielu stosunkowo nowych, bo zaledwie kilkuletnich, aut jest oszczędność producentów. Listwy maglownicy są w nich wykonane z kiepskiego materiału, które szybko korodują.

Najlepiej jest sprawdzić stan układu kierowniczego na stacji diagnostycznej, gdyż tylko wyposażenie tamtejszych stanowisk potrafi uchwycić usterki niewidoczne podczas tradycyjnych oględzin na podnośniku. Warto też wiedzieć, że z usług stacji skorzystać możemy zawsze i poprosić o sprawdzenie konkretnej rzeczy, nie tylko w chwili, kiedy nadchodzi czas kolejnego obowiązkowego przeglądu.

Jeden komentarz dla wpisu “Problemy z przekładnią kierowniczą”

  1. No rzeczywiście, dokładnie tak było u mnie. Już jakiś czas temu poczułam lekki luz, ale pomyślałam że pewnie mi się tak wydaje. Po jakimś czasie jak chłopak usiadł za kółkiem to powiedział że jest strasznie luźno, a ja już byłam przyzwyczajona.. Serwis Beta z Łodzi naprawił mi przekładnię i teraz znowu jeżdzę, już bez tej dziwnej lekkości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *