Prowadząc firmę budowlaną trzeba zainwestować w odpowiednio dobrany sprzęt. Niezbędne są też dopasowane do branży środki transportu, które oczywiście muszą spełniać wiele funkcji. Na każdej budowie potrzebne są wywrotki, dlatego prowadząc taką firmę należy zaopatrzyć się w ten pojazd. Można także skupić się na świadczeniu usług transportowych, skupionych na przewozie drewna, cementu i kruszyw. Do transportu kruszyw służą pojazdy samowyładowawcze. Potocznie określa się te pojazdy mianem – wywrotki.
Najmniejsze pojazdy samowyładowawcze
To pojazdy samochodowe od 3, 5 – 18 ton. Doskonale sprawdzają się w ruchu miejskim oraz na terenach osiedlowych. Pojazd typu Iveco 35C12 z trzystronną zabudową typu wywrotka, idealnie nadaje się do zaopatrywania piaskownic, czy ogródków. Jego ładowność wynosi 1, 1 tony. Silnik spalinowy to oszczędność paliwa i większe osiągi. Podwójna kabina pozwala przewozić większą ilość osób, co jest szczególnie ważne przy pracach budowlanych. Ciężarówki tej wielkości często służą do przewożenia maszyn, narzędzi i materiałów budowlanych.
Większe pojazdy samowyładowawcze
To pojazdy 3 osiowe, służące do przewożenia znacznie większych i cięższych ładunków, powyżej 18 ton. Wywrotka SCANIA P 380 full steel nadaje się do przewożenia dużych ilości gruzu i innych produktów. (zobacz przykłady samochodów ciężarowych) Ma resorowe zawieszenie oraz klimatyzowaną kabinę. Ponadto posiada hydrauliczne wspomaganie kierownicy i tempomat. To wszystko wpływa na komfort prowadzenia tego pojazdu. Napęd 6×4 i 8 biegów sprawiają, że wywrotka jest niezawodna w trudnych budowlanych warunkach. Ponadto ma trzy osie, a do takich pojazdów można podpiąć tandemową przyczepę samowyładowawczą, co pozwala przewozić jeszcze większe ładunki. Zestaw przyczepowy jest zwrotny tylko przy jeździe do przodu. Cofanie na błotnistym placu budowy ze skręcaniem do łatwych nie należy. Tego typu zestawy sprawdzają się przy wywozie urobku z placu budowy.
Największe pojazdy samowyładowawcze
To pojazdy 4 osiowe. Najlepiej sprawdzają się przy rytmicznych dostawach kruszyw. Są zwrotne i dobrze radzą sobie w trudnych budowlanych warunkach. Wywrotka WESTERN Star 4900SA ma 18 biegów, cztery osie z funkcją podnoszenia. Ładowność sięgająca 20-29 ton znacznie obniża koszty transportu, co jest ważną zaletą tego typu pojazdów. Jednak ich olbrzymia ładowność może grozić “zakopaniem się” na placu budowy. Dlatego każdy przewoźnik kruszyw musi dysponować różnego typu pojazdami, które pozwolą mu dobrze wykonać zlecenie bez niepotrzebnych utrudnień.
W Polsce wiele firm wybiera rozwiązanie: ciągnik 4×2 z naczepą samowyładowawczą. Często korzysta się z tych zestawów na ostatnim odcinku drogi. Mimo, że trasa jest krótka to nierzadko jest błotnista i źle utwardzona. Trzeba zatem mocno uważać, by nie “zakopać się” z cennym towarem. Wyciągnięcie załadowanej ciężarówki z grząskiego terenu jest nie lada wyzwaniem. Wszelkie tego typu zdarzenia kompromitują przewoźnika, w dodatku są kosztowne. Dlatego firmy budowlane, czy transportowe zajmujące się przewozem różnego rodzaju kruszyw i gruzu muszą dysponować szerokim taborem samochodów ciężarowych.