Rejestracja samochodu zabytkowego

classic-car

Posiadanie samochodu zabytkowego to dla wielu osób duży prestiż. W końcu “żółtych tablic” nie spotyka się na co dzień i nie każdy może je posiadać. Jeżdżenie starymi pojazdami ma w sobie pewien urok, ale żeby zakwalifikować auto do tej kategorii trzeba poświęcić trochę czasu i spełnić pewne warunki. Wiesz jakie?

Samochód zabytkowy – kryteria

 Na wiele aut mówi się “zabytek” i często ma to wymiar czysto ironiczny. Wielu kierowcom wiek ich pojazdu jest całkowicie obojętny, do momentu aż jest on sprawny i możliwy do użytkowania. Nieliczni właściciele samochodów wiedzą, że ich ulubione, stare auto może stać się znakiem rozpoznawczym – właśnie samochodem zabytkowym. Droga do przekształcenia pojazdu rozpoczyna się od spełnienia trzech podstawowych warunków:

  • wiek samochodu minimum 25 lat
  • model nieprodukowany od 15 lat
  • zawartość 75% oryginalnych części

Szczególnie ostatni warunek jest często nieprzestrzegany dokładnie. Rzeczoznawcy, którzy ostatecznie wydają opinię o nadawaniu się pojazdu na przekształcenie go na samochód zabytkowy, specyficznie podchodzą do tego podpunktu. Zależy to od osoby, ale często zabytkowymi samochodami stają się auta z wymienionymi na nowsze najważniejsze podzespoły, np. silniki. Jednak obejść można także dwa pierwsze punkty. Krajowy Ośrodek Badań i Ochrony Zabytków ustalił, że za samochód zabytkowy można także uznać samochody, które:

  • są unikalne pod względem konstrukcji,
  • są ilustracją i przykładem ważnego okresu dla rozwoju komunikacji,
  • są związane z wydarzeniami historycznymi,
  • są związane z ważnymi postaciami historycznymi,
  • są związane z wyjątkowymi wydarzeniami sportowymi,
  • posiadają oryginalne wykonanie
  • zostały odrestaurowane,
  • zostały odtworzone, zgodnie z zasadami produkcji i technologii okresu, w którym je wytwarzano.

Te podpunkty to szansa dla osób, których pojazdy nie mają 25 lat, które zostały sprowadzone z zagranicy lub należą do zbiorów muzealnych.

Przegląd samochodu zabytkowego

 Oprócz spełniania określonych warunków na samochód zabytkowy i pozytywnej opinii rzeczoznawcy, przegląd techniczny pojazdu jest kolejnym, stresującym dla właścicieli krokiem do uzyskania “żółtych tablic”.

 Przegląd techniczny często jest formalnością w rejestrowaniu samochodów jako pojazdy zabytkowe. Zazwyczaj sprawdzane jest działanie dokładnie tych samych podzespołów, co w pojeździe zwykłym. I analogicznie – jeśli samochód ma być wykorzystywany do jazdy, musi spełniać on warunki bezpieczeństwa na drodze. W samochodach bardzo starych, z unikalnymi rozwiązaniami technicznymi, mogą być wprowadzone pewne ograniczenia – zakaz jazdy po zmroku lub wjazdu na autostradę – opowiada diagnosta Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów Damal z Łodzi.

 Niewątpliwą zaletą przeglądu technicznego aut zabytkowych jest fakt, że wykonuje się je jednorazowo i dożywotnio. Trochę inne przepisy w zakresie częstotliwości wykonywania badań technicznych dotyczą samochodów zabytkowych wykorzystywanych do pracy – przewożenie osób.

 Przed przystąpieniem do przeglądu właściciel pojazdu musi pamiętać jeszcze o jednej rzeczy – wypełnieniu wniosku, w którym zapisane są wszystkie, bardzo szczegółowe dane techniczne pojazdu poddawanego przekształceniom.

Czynności rejestracyjne samochodu zabytkowego

 Po udanym przeglądzie technicznym otrzymuje się dokumenty niezbędne do zarejestrowania pojazdu w wydziale komunikacji. Jest to zaświadczenie o przeglądzie, zaświadczenie o zgodności samochodu z warunkami technicznymi i protokół oceny stanu technicznego pojazdów zabytkowych.

 Z tymi papierami można zarejestrować samochód w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Wojewódzkim. Jeśli samochód był sprowadzany właściciel auta musi posiadać tłumaczenia wszelkich dokumentów. Ponadto trzeba posiadać tzw. wypełnioną białą kartę, potwierdzenie umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków oraz potwierdzenia uiszczenia wszystkich opłat skarbowych.

 Proces rejestracji samochodów zabytkowych jest długi i często niestety kosztowny, szczególnie w przypadku pojazdów sprowadzanych spoza granic Polski. Jednak jednorazowe poświęcenie się sprawie i rejestracja pojazdu skutkuje posiadaniem jedynego i wyjątkowego auta. Docenią je z pewnością miłośnicy motoryzacji.

Informacji na temat przebiegu przeglądu technicznego pojazdów zabytkowych udziela Stacja Kontroli Pojazdów Damal w Łodzi – http://damal.eu/.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *