Samochodowe katalizatory: funkcje i podstawowe charakterystyki

Nad tym, czym jest oraz jakie funkcje pełni katalizator samochodowy, wielu właścicieli pojazdów zaczyna zastanawiać się dopiero po awarii tej części układu wydechowego. W tym artykule postaramy się szczegółowo wyjaśnić, czym w rzeczywistości jest katalizator, jakie są jego funkcje oraz czy istnieje obowiązek jego posiadania przez polskich kierowców.

Katalizator samochodowy: czym jest

Katalizator, konwerter lub reaktor katalityczny to niewielkie urządzenie, którego przeznaczeniem jest eliminacja szkodliwych związków chemicznych, tworzących się w wyniku emisji spalin. Katalizator przypomina swoim wyglądem tłumik układu wydechowego, jest także nieco podobny do blaszanej puszki z wąskimi kanalikami, pokrytymi wewnątrz substancjami chemicznymi, których zadaniem jest usuwanie szkodliwych substancji. Od typu silnika zależy to, jaki rodzaj substancji szkodliwych jest usuwany przez reaktor katalityczny: w benzynowych są to tlenki azotu, węglowodory oraz tlenek węgla, natomiast w wysokoprężnych silnikach eliminowane zostają tylko tlenki azotu, zdarzają się także modele, usuwające cząsteczki sadzy. Wysokiej jakości katalizatory samochodowe, odpowiednie do twojego typu samochodu, wybierzesz w szybki sposób w najlepszym katalogu reaktorów katalitycznych. Z jego polską wersją możesz zapoznać się klikając w ten link: https://autocatalystmarket.com/pl/pl.

Rodzaje katalizatorów samochodowych

W zależności od typu neutralizacji szkodliwych substancji, katalizatory dzieli się na kilka rodzajów:

  • Dwustronne, w których tlenek węgla utlenia się do dwutlenku węgla, a paliwo, które nie wypaliło się do końca przekształca się, poprzez reakcje spalania, na wodę i dwutlenek węgla. Ten typ reaktorów szczególnie dobrze sprawdza się w samochodach z silnikami diesla.
  • Trzystronne. Tego typu neutralizatory pojawiły jeszcze w 1981 r. I od tego czasu zaznały licznych modyfikacji. Obecnie pozwalają na jakościową ochronę środowiska przed trafieniem do niego szkodliwych substancji, poprzez realizację jednocześnie kilku funkcji: transformacji tlenku azotu w tlen i azot, utlenienia tlenku węgla do dwutlenku węgla oraz węglowodorów do wody i dwutlenku węgla.

Katalizatory dzieli się także na typy w zależności od tego, z jakiego materiału wykonano ich obudowę:

  • Ceramiczne, których wewnętrzna struktura przypomina plastry miodu. Są dość delikatne i mogą przestać sprawnie funkcjonować po uderzeniu podczas jazdy lub trafieniu kropli wody na rozgrzane platynowo-irydowe elementy neutralizujące. Ponadto ceramika z czasem ulega niszczeniu, przekształcając się w pył, osiadający wewnątrz komory spalania, a poniekąd także w cylindrach silnika.
  • Metalowe konwertery uważane są za niezawodne i mocne, jednak efektywnie działają wyłącznie pod warunkiem stosowania wysokiej jakości paliw i olejów, bez dodatku wzbogacających elementów.
  • Sportowe, których moc jest o 7-20% większa, niż tradycyjnych metalowych lub ceramicznych. Takie konwertery spełniają ekologiczne normy euro 4 oraz euro 5, a ich jedyną wadą jest wysoka cena.

Posiadanie katalizatora – obowiązkowy wymóg dla polskich samochodów. Odpowiedni reaktor katalityczny można wybrać na stronie gieldy autocatalystmarket, gdzie zdecydowanie znajdziesz wysokiej jakości konwerter w przystępnej cenie, z charakterystykami spełniającymi twoje wymagania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *