Wszystko co wprawia w ruch obrotowy nasze samochody lub jego podzespoły to przede wszystkim silniki. Silników samochodowych jest cała masa, Na przestrzeni dziesięcioleci ewolucja w dziedzinie silników była i nadal jest bardzo szybka. Od silników parowych, po przez elektrycznych kończąc na silnikach spalinowych lub też atomowych. Te ostatnie w motoryzacji jeszcze nie występują, ale czyż nie jest to kwestia czasu?
Silniki krokowy – charakterystyka
Silnik o którym mowa w tym artykule to silnik krokowy zwany również przez wielu silnikiem skokowym. Owy silnik jest silnikiem elektrycznym, w jakim to właśnie impulsowe zasilanie energią jaką jest prąd (prąd oczywiście elektryczny stały) sprawia całość kręci się i kręci dookoła w sposób ciągły ale co należy podkreślić ruch ten wykonuje tylko i wyłącznie pod danym kątem. Kąt ten został wcześniej ustalony przez inżyniera. Sprawia to wówczas, że ów maszyna w tym przypadku – wirnik – jest bardzo związany z liczbą ataków zwanych również impulsami prądowymi które dostarczane są przez ów prąd stały. Co za tym idzie oczywiście prędkość samego wirnika. Jest ona bowiem ściśle uzależniona i równa mocy jaką mnoży się przez kąt z jakim wirnik się obraca.
Kąty obrotowe są różnego rodzaju tak jak różnego rodzaju są silniki. Jest dość dużo wariantów silników krokowych. Rozróżniamy wiele rodzajów stopni silnika krokowego. Zaczynając od wartości ułamkowych obrotów silników skokowych na profesjonalnych, wysokozaawansowanych silnikach kończąc. Te profesjonalne silniki krokowe przystosowane są bowiem do obracania się kilkaset razy na minutę.
Po co i gdzie stosuje się takie silniki?
Oczywiście tam gdzie oczekujemy precyzji. Tam gdzie jest ona niezaprzeczalnie wymagana. Są to na przykład automatyczne zawory redukcyjne. Mogą to być również urządzenia które służą do różnych pomiarów. Często widzimy takie elektryczne silniki krokowe jak sterują ramionami w czym? A w robotach na przykład. Ciężko pewnie sobie wyobrazić ale te silniki krokowe występują praktycznie w każdym napędzie CD. Głównie sterują głowicami które odczytują z płyty dane. W samochodach, zastosowanie mają najczęściej podczas stanie na tak zwanym biegu jałowym. Precyzyjnie odmierzając czas.
Silniki krokowe mają także i wady. To najważniejsze z nich:
- Pojawianie się rezonansów (zakładając nieprawidłowe sterowanie)
- Przy wysokich prędkościach stają się trudne do kierowania i kontroli.
- Pobierają dużą ilość prądu – są mało ekonomiczne.
- Powodują dość duży wzrost temperatury