Silnik to “serce” każdego urządzenia – bez jego obecności, żadna maszyna czy pojazd, oparte na jego pracy, nie mogłyby działać.
Czym jest silnik?
Jest to maszyna przekształcająca energię elektryczną, mechaniczną lub wytworzone ciepło na pracę, jej zadanie to wprawienie w ruch urządzenie lub pojazd. Trzeba jednak pamiętać, że silnik sam w sobie, bez towarzyszącego, a zarazem niezbędnego osprzętu, nie spowoduje ruchu tegoż urządzenia, dlatego odpowiednia dbałość o każdy element podzespołu, zapewni mu długotrwałą i bezawaryjną pracę.
W powszechnym użytkowaniu można wyróżnić między innymi silniki:
– spalinowe,
– elektryczne
– parowe,
– rakietowe,
– hydrauliczne
i wiele innych rodzajów.
Każdy z nich wprowadzany jest w ruch za pomocą innego czynnika i działa na nieco innych zasadach, dlatego zaopatrując się w zapasowe części do silnika, należy dobrze znać jego budowę oraz rodzaj stosowanego paliwa.
Najliczniejszą grupę silników stanowią silniki spalinowe, montowane w większości pojazdów poruszających się po drogach.
Jak już we wstępie zostało to powiedziane, silnik składa się z wielu zależnych od siebie podzespołów, których harmonijna współpraca przekłada się na prawidłowe działanie całego układu silnikowego.
Części do silników
Do jednej z najważniejszych części należy rozrząd, czyli mechaniczny system zarządzający pracą całego silnika. Składa się on z kilku podstawowych elementów takich jak:
– wał korbowy,
– wałek rozrządu,
– rolek prowadzących, umożliwiających właściwą pracę paska rozrządu,
– pasek rozrządu
oraz rolki – odpowiedzialnej za właściwe napięcie paska rozrządu.
Drugą, bardzo istotną częścią w silnikach wyszczególnioną przez Good-goods jest chłodnica; podczas pracy silnika, wydziela się znaczna ilość ciepła, które powinno być niwelowane za pomocą cieczy lub powietrza. Większość pojazdów chłodzona jest cieczą, dlatego system chłodniczy składa się z kilku niezbędnych części, takich jak: pompa wody, wentylator chłodnicy, płyn chłodniczy oraz z głównego elementu, czyli samej chłodnicy.
Świece, filtry i sprzęgło – elementy współpracujące z silnikiem
Impuls, wprawiający silnik w ruch inicjowany jest za pomocą świec – w silnikach benzynowych stosuje się świece iskrowe, natomiast w dieslach montowane są świece żarowe. Zadaniem świec, jest – w silnikach spalinowych – spowodowanie iskry niezbędnej do zapalenia się benzyny, natomiast w silnikach diesla świece służą do podgrzania komory spalania. W komorze spalania następuje samoistne zapalenie się oleju napędowego.
Każde paliwo na którym pracuje silnik, nie może obejść się bez filtrów, dlatego system filtrów to kolejne z niezbędnych części silnika. Możemy do nich zaliczyć: filtr oleju, paliwa oraz powietrza. Filtry te mają za zadanie oczyszczanie substancji zasysanych do silnika a przede wszystkim wyłapywanie wszystkich niepożądanych cząsteczek krążących w paliwie czy powietrzu. Filtr paliwa dodatkowo usuwa wodę z oleju napędowego w silnikach diesla.
Urządzeniem pośredniczącym pomiędzy silnikiem a wszystkimi układami mechanicznymi jest sprzęgło, również należące do jednych z części silnika. Zbudowane jest z kilku elementów, a mianowicie z łożyska oporowego, tarczy sprzęgła oraz docisku. Jego zadaniem jest rozłączanie bądź sprzęganie napędu ze skrzynią biegów, a co za tym idzie – spowodowanie płynnej zmiany biegów oraz zwiększanie bądź zmniejszanie prędkości pojazdu.
Wymienione części silnika to zaledwie ułamek całego układu silnikowego, który jest niezwykle rozbudowany, a każda z części niezastąpiona.