Żywotność układu odpowiedzialnego za przekazywanie momentu obrotowego zależy od sposobu jego użytkowania oraz stylu jazdy konkretnego kierowcy. Awaria modułu mechanicznego nierzadko powoduje całkowite unieruchomienie samochodu. Zazwyczaj jednak układ ten nie psuje się nagle. Istnieją sygnały, których żaden kierowca nie powinien lekceważyć.
Sygnał I: efekt ślizgania
Bardzo często zdarza się, że dodawanie pedału gazu skutkuje zwiększeniem obrotów wału korbowego przy niezmienionej prędkości pojazdu mechanicznego. Zjawisko to spowodowane jest zużyciem się tarczy sprzęgła, docisku lub koła zamachowego. Takie elementy nie są wówczas w stanie wygenerować odpowiedniej siły tarcia do napędzenia auta. W przypadku zauważenia efektu „ślizgania się” sprzęgła warto udać się do warsztatu samochodowego. Nie należy zwlekać z tą decyzją, gdyż zwiększenie obrotów wału korbowego przy stałej prędkości oznacza duże zużycie się tarczy lub innych elementów układu mechanicznego. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana. W przypadku zlekceważenia objawów koło zamachowe może się przegrzać i całkowicie uszkodzić. Jest to szczególnie istotne w przypadku elementu dwumasowego. Jego wymiana jest bowiem bardzo kosztowna. „Ślizgające się” sprzęgło wytwarza ogromne ciepło, prowadzące do powstania odkształceń powierzchni ciernej koła zamachowego. Tak zdeformowana dwumasa nie nadaje się do użytku. W przypadku standardowego koła można wykonać przetoczenie jego powierzchni. Jeśli jednak odkształcenie jest duże, zabieg ten często prowadzi do nieprawidłowego działania całego układu odpowiedzialnego za przekazywanie momentu obrotowego. Należy zaznaczyć, że „ślizgające się” sprzęgło nie jest zjawiskiem obserwowanym jedynie w kilkunastoletnich pojazdach. Czasami efekt ten obserwują także właściciele nowych samochodów. Może to wynikać z niepoprawnego montażu sprzęgła samonastawnego, awarii układu wysprzęglania lub zużytego koła zamachowego.
Sygnał II: „Wysokie branie”
Jednym z częstych objawów zużycia układu mechanicznego jest konieczność znaczącego odpuszczenia pedału przy ruszaniu samochodu z włączonym biegiem z miejsca. W przypadku zaobserwowania zmniejszenia się zakresu pracy sprzęgła, należy udać się do sprawdzonego serwisu. Specjalista pozwoli bowiem ustalić przyczynę tego zjawiska. Zlekceważenie objawów może prowadzić do całkowitej awarii sprzęgła. Konieczny jest wówczas zakup nowego układu. Chcąc kupić dobrej jakości zamiennik, warto skorzystać z pomocy ekspertów, prowadzących blog motoryzacyjny.
Sygnał III: Brak możliwości zmiany biegu
Bardzo wielu kierowców nie jest w stanie włączyć pierwszego lub wstecznego przełożenia przy niewielkich obrotach silnika. Zjawisko to może wynikać ze zużycia tarczy, uszkodzenia sprężyny docisku lub awarii skrzyni biegów. W przypadku braku możliwości zmiany przełożenia, zalecane jest udanie się do warsztatu samochodowego. Należy przy tym zaznaczyć, że zjawisko to nie zawsze stanowi efekt zużycia jednego z elementów układu mechanicznego. Problem ze zmianą przełożeń może bowiem wynikać z niskiego poziomu oleju w skrzyni biegów. Niewystarczająca ilość płynu prowadzi do dużych uszkodzeń przekładni. Zdarza się również, że w pompie sprzęgła poziom cieczy nie jest odpowiedni. Stanowi to najczęstszą awarię w przypadku ręcznej skrzyni połączonej z układem hydraulicznym. Problem z pompą wynika zazwyczaj z wycieku. Można go zaobserwować na pedale sprzęgła.
W przypadku zaobserwowania niepokojących objawów, wskazujących na dysfunkcję układu mechanicznego, należy skontaktować się z profesjonalnym warsztatem samochodowym. Warto pamiętać, że zignorowanie tych sygnałów może grozić całkowitym unieruchomieniem pojazdu mechanicznego.