Turbosprężarka, często postrzegana jako serce nowoczesnych silników spalinowych, odgrywa bardzo ważną rolę w zwiększaniu ich wydajności i efektywności. Przyjrzyjmy się zatem zasadzie działania turbosprężarek, korzyściom płynącym z ich stosowania, ale również obowiązkom kierowcy związanym z eksploatacją oraz opcjom naprawy i regeneracji w przypadku awarii.
Wirnik sprężarki, czyli jej serce
Turbosprężarka to urządzenie doładowujące, które wykorzystuje energię gazów wylotowych do zwiększenia ilości powietrza dostarczanego do komory spalania silnika. Składa się z dwóch głównych części: wirnik turbiny i sprężarki. Turbina napędzana jest przez gazy wylotowe, które wprawiają w ruch wirniki turbiny. Te z kolei, poprzez wał turbosprężarki, napędzają sprężarkę, która zasysa i spręża powietrze dostarczane do silnika. Zwiększona ilość powietrza oraz odpowiednie wzbogacenie mieszanki paliwowej prowadzi do efektywniejszego spalania, co przekłada się na większą moc i lepszą efektywność paliwową.
Co daje wzbogacenie komory spalania turbosprężarką?
Turbosprężarka pozwala na uzyskanie większej mocy z silnika o tej samej pojemności. Dzięki efektywniejszemu spalaniu, silniki z wirnikiem turbiny często zużywają mniej paliwa, przy czym sprawność silnika jest wyższa od standardowej. Lepsze spalanie oznacza również mniejszą emisję szkodliwych substancji. Turbosprężarki pozwalają montować w samochodach silnik spalinowy o niewielkiej pojemności, gwarantując zadowalającą moc i przyspieszenie. Eksploatacja samochodu z turbosprężarką wymaga jednak od kierowcy pewnych działań, które pozwalają zwiększyć żywotność turbosprężarki i uniknąć kosztownych napraw.
- Unikanie wysokich obrotów na zimnym silniku. Wyższe obroty sprężarki wymagają jej wcześniejszego rozgrzania.
- Po dynamicznej jeździe warto pozostawić silnik na chwilę włączony na biegu jałowym, aby turbosprężarka i kanały olejowe mogły ostygnąć.
- Turbosprężarki wymagają wysokiej jakości oleju i jego regularnej wymiany.
Co, jeśli wirnik turbiny się uszkodzi?
W przypadku awarii turbosprężarki, kierowca może napotkać na objawy takie jak spadek mocy, dymienie z wydechu, czy niepokojące dźwięki z silnika. W takiej sytuacji nie wolno ignorować tego problemu, gdyż konsekwencje mogą być bardzo poważne. Kontynuowanie jazdy może doprowadzić do dalszych uszkodzeń. Na szczęście profesjonalna diagnostyka pomoże ustalić przyczynę awarii — mogą nią być np. uszkodzone łożyska ślizgowe. W zależności od stopnia uszkodzenia, turbosprężarka może być naprawiona lub zregenerowana. Jest to opcja zdecydowanie tańsza niż np. zakup fabrycznie nowej części.
Przed naprawą turbosprężarki bardzo ważne jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki. Pozwala ona zidentyfikować problem. Diagnostyka obejmuje takie czynności jak sprawdzenie wydajności turbosprężarki, kontrola szczelności (czy nie ma wycieków oleju), sprawdzenie stanu łopatek turbiny i sprężarki oraz weryfikacja stanu łożysk i uszczelnień. Następnie turbosprężarka jest demontowana z pojazdu. Jest to precyzyjna praca, wymagająca ostrożności, aby nie uszkodzić innych elementów silnika.
Po demontażu, wszystkie części turbosprężarki są dokładnie czyszczone. Pozwala to na lepszą ocenę uszkodzeń i zapobiega przenoszeniu zanieczyszczeń do wnętrza urządzenia po jego złożeniu. Uszkodzone lub zużyte części są wymieniane. Elementy, które w ten sposób można wymienić to np. łopatki turbiny i sprężarki, łożyska, pierścienie uszczelniające, łopatki wirnika, wał turbosprężarki.
Po wymianie części, ważnym krokiem jest wyważenie zespołu wirnika turbosprężarki. Niewłaściwe wyważenie może prowadzić do drgań i przedwczesnego zużycia turbosprężarki.
– Rozpoczynanie kariery jako kierowca TAXI w 2024 – kompletny przewodnik
– Nauka jazdy, egzamin – jak dobrze się przygotować?