Rajdowe Mistrzostwa Świata (z ang. World Rally Championship) cieszą się na świecie dużym uznaniem. W często ekstremalnych warunkach, biorący w nich udział kierowcy pokonują trasy z dużymi prędkościami. Każdy sezon mistrzostw, składa się z szeregu imprez. To właśnie rozsiane po całym globie wyścigi, wpływają na klasyfikację generalną oraz pozycje końcowe w prestiżowej stawce.
Punktowanie
Każdy wyścig składa się z szeregu etapów. Na koniec, tworzona jest klasyfikacja generalna, która pozwala na odpowiednie rozdysponowanie punktów. Zasady są tu proste – liczy się pozycja końcowa, której odpowiada określona liczba punktów. I tak dla przykładu, za pierwsze miejsce otrzymujemy 25 punktów, za drugie 18 a za trzecie 15. Liczba punktów oczywiście sukcesywnie spada, na jakąkolwiek zdobycz może liczyć dziesięciu najlepszych kierowców.
Na koniec sezonu, punkty naturalnie są sumowane. W ten sposób powstaje końcowy układ sił, który decyduje o kolejności oraz mistrzostwie. Oprócz indywidualnych osiągnięć, doceniane są również wyniki zespołów fabrycznych. Rywalizują one o prym pośród konstruktorów. Możemy wyróżnić tu kilka znanych marek jak chociażby Volkswagen czy też Hyundai. Na każdy zespół fabryczny składa się trójka kierowców.
Lokalizacja imprez
Jak już wcześniej wspomniano, rywalizacja odbywa się na całym świecie. Kalendarz na rok 2017 zakłada 13 imprez i przedstawia się następująco:
- 18-22 stycznia, Rajd Monte Carlo
- 10-12 luty, Rajd Szwecji
- 8-12 marca, Rajd Meksyku
- 7-9 kwietnia, Rajd Korsyki
- 28-30 kwietnia, Rajd Argentyny
- 19-21 maj, Rajd Portugalii
- 9-11 czerwca, Rajd Włoch
- 30 czerwca – 2 lipca, Rajd Polski
- 28-30 lipca, Rajd Finlandii
- 18-20 sierpnia, Rajd Niemiec
- 6-8 października, Rajd Hiszpanii
- 27-29 października, Rajd Wielkiej Brytanii
- 17-19 listopada, Rajd Australii.
Oprócz zmieniającego się otoczenia, naturalnie inaczej przedstawiają się również warunki atmosferyczne. Nawierzchnia ma istotny wpływ na rywalizację oraz przyczepność poszczególnych maszyn do drogi. W kalendarzu znajdziemy imprezy odbywające się na szutrze, asfalcie czy też nawet śniegu. Wypośrodkowana jest mieszana nawierzchnia, która towarzyszy dwóm rajdom w sezonie.
Popularność WRC w Polsce
Zainteresowanie sportami wyścigowymi zazwyczaj bywa kompleksowe. Dlatego też większość osób oprócz samych rajdów, śledzi również inne dyscypliny związane z prędkością oraz precyzją.
Miłośnicy rajdów, gromadzą się na portalach tematycznych (jak na przykład: www.motorsport.info.pl) lub też stronach fanowskich w serwisach społecznościowych. Najczęściej, sami również są miłośnikami szybkości. Prędkość wpływa bowiem na adrenalinę a ta z kolei jest dla wielu uczuciem nie do zastąpienia.
Sezon 2017 w World Championship Rally jest bardzo wyrównany. Zdaje się, że czasy totalnej dominacji (które miały miejsce za ,,panowania” Sebastiena Loeba) minęły bezpowrotnie. Wpływa to bezpośrednio na atrakcyjność odbioru rajdów, które cieszą się teraz sporą nieprzewidywalnością. To szczególnie pożądana cecha dla odbiorców dodająca rywalizacji swoistej pikanterii.