Wszystko, co chciałeś wiedzieć na temat chiptuningu

chiptuning

Silnik twojego auta może mieć możliwości znacznie większe, niż sądzisz. Jak wykorzystać je bez ryzyka uszkodzenia samochodu?

Osiągi auta nie muszą zależeć od deklarowanej mocy jego silnika. Ta może być znacznie większa, niż podaje producent, bowiem poszczególne parametry ustalane są przez sterujący jego pracą program. Koncerny motoryzacyjne zostawiają zapas mocy ze względu na wytrzymałość podzespołów samochodu, jego wymiary lub masę. Na szczęście nie oznacza to, że ustawień komputera nie można zmienić.

Dzięki chiptuningowi, możesz sam zdecydować o tym, jakie parametry będzie miał twój silnik. Pamiętaj jednak, że modyfikacja programu sterującego pracą silnika wymaga specjalistycznej wiedzy – lepiej więc powierzyć ją fachowcom. Dla kierowców z Lublina i okolic najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług serwisu Auto Perfekt. Dwie dekady doświadczenia to gwarancja, że chiptunning nie okaże się dla samochodu zabójczy.

Na czym jednak polega chiptuning? Co warto o nim wiedzieć, zanim zdecydujesz się na ingerencję w fabryczne ustawienia? Co dzięki temu zyskasz, a na co powinieneś uważać?

Co daje chiptuning?

Sterownik kontrolujący pracę silnika korzysta ze znajdujących się w jego pamięci map. Zawierają one między innymi informacje o tym, jaką maksymalną prędkość może osiągnąć samochód oraz dane o największych możliwych obrotach silnika, pobieranej jednorazowo dawce paliwa i kącie zapłonu. Wartości te ustala producent, ale auto może działać nieco lepiej, niż w pierwotnych założeniach.

Jak zmieni się praca twojego silnika po chiptuningu? To zależy przede wszystkim od jego typu, bowiem diesle i silniki benzynowe zupełnie inaczej reagują na podkręcenie ich parametrów. O ile moc tych pierwszych może wzrosnąć nawet o jedną czwartą, to właściciele benzyniaków będą musieli zadowolić się wynikami lepszymi o około dziesięć procent.

Nie przesadzaj!

Nie daj się zwieść twierdzeniom, że producenci ograniczają możliwości aut tylko po to, by wyciągnąć od kierowców pieniądze przy premierze kolejnych modeli – z tym samym, ale inaczej skonfigurowanym silnikiem. Moc silnika musi być dopasowana do wyposażenia i stanu technicznego auta, a amatorski chiptuning może stać się przyczyną naprawdę poważnych awarii.

Przed modyfikacją sterownika, silnik powinien być dokładnie zbadany na hamowni, a ewentualne usterki muszą być przed tuningiem usunięte. Lepiej też nie podkręcać aut o przebiegu większym, niż sto tysięcy kilometrów, bo ich podzespoły mogą po prostu nie wytrzymać pracy na wyższych obrotach. Skąd zatem wiedzieć, jakie parametry ustawić?

Zaufaj profesjonalistom – po ocenie kondycji kluczowych podzespołów, dobiorą najbardziej odpowiednie ustawienia. Dobre warsztaty, w tym lubelski Auto Perfekt, przed modyfikacją programu kontrolującego przeprowadzają dokładną diagnostykę, a w razie potrzeby, zalecają też wymianę wadliwych części.

Uważaj na gwarancję!

Producenci niezbyt łaskawie patrzą na kierowców, którzy zmodyfikowali program sterownika silnika. Pamiętaj, że komputer zarejestruje wszystkie ingerencje, a podczas przeglądu pracownicy ASO z łatwością wykryją dokonane przez ciebie zmiany, co najprawdopodobniej poskutkuje unieważnieniem gwarancji.

Sposobem na uniknięcie podobnych problemów może być montaż PowerBoxa. To wpinane do silnika urządzenie zmienia wartości parametrów jego pracy, dając efekty podobne do osiąganych dzięki zwykłemu chiptuningowi. Boxa możesz jednak sam usunąć przed wizytą w ASO i bez obaw pojechać na przegląd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *