Wszystko o ABS

Powoli przyzwyczajamy się już do tego, że nasze samochody to prawdziwe komputery na kołach. Liczba zawartych w nich systemów elektronicznych, które mają za zadanie utrzymać auto w odpowiednim torze jazdy nawet podczas skrajnie trudnych warunków, jest niezwykle duża. A przecież wszystko to zaczęło się od bardzo prostego, żeby nie powiedzieć prymitywnego systemu, jakim jest ABS. Czym dokładnie jest ten system, po co się go stosuje i jaka jest jego zasada działania?

ABS co to jest?

ABS to skrót od niemieckiej nazwy tego systemu, czyli Antiblockiersystem. Celem tego systemu jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas hamowania. Jak bowiem wiadomo, takie zdarzenie znacznie utrudnia stabilne wytracenie prędkości. Już dawno odkryto zależność, że gdy hamulce zablokują całkowicie koła, auto po pierwsze wolniej hamuje, przez co wydłuża się droga jego hamowania, a po drugie kierowca całkowicie traci zdolność zmieniania kierunku jazdy autem. Nałożenie się obu tych czynników powoduje, że auto ze zblokowanymi w wyniku hamowania koła po prostu uderza w przeszkodę, bez szans na jej ominięcie.

Z czego składa się ABS?

Jak jednak uzyskano efekt, gdy koła się nie blokują? Jakie dokładnie części wchodząc w skład tego systemu i jak on konkretnie działa? Zasada działania układu hamulcowego jest wszystkim powszechnie znana. Do piasty koła przymocowana jest tarcza hamulcowa, na której poprzez zaciśnięcie się zacisku z klockami hamulcowymi tarcza i klocki przejmują energię z koła, powodując wytracenie prędkości samochodu. Problem jednak w tym, że jeśli nawierzchnia jest śliska, lub też hamulce zacisną się na tarczach zbyt gwałtownie, zerwana zostaje przyczepność opony z asfaltem, co powoduje, że opona ślizga się po nawierzchni. Kluczowe zatem jest uzyskanie sytuacji, gdy hamulce będą działać maksymalnie efektywnie, lecz jedynie do momentu, gdy koło zaczyna tracić przyczepność. W tym celu zastosowano czujnik prędkości obrotowej koła, odpowiedni modulator ciśnienia oraz rzecz jasna elektroniczny sterownik.

ABS zasada działania

Jak to jednak dokładnie działa? Wyobraźmy sobie sytuacje, gdy naciskamy pedał hamulca. Czujnik ABS, który znajduje się w każdym kole, stale monitoruje prędkość obrotową koła. Jest on w stanie wykryć sytuacje, gdy prędkość ta spada w nieprawidłowy sposób, czyli wykrywa w tym momencie możliwy pościg koła i wysyła sygnał do sterownika, który w takiej sytuacji w odpowiedni sposób dostosowuje ciśnienie płynu hamulcowego w zacisku, co modyfikuje siłę jego działania na tarcze. Innymi słowy, komputer częściowo przejmuje sterowanie hamulcem od kierowcy i pomimo tego, że kierowca np. w przypadku nagłej sytuacji spanikował i wcisnął hamulec do samego końca, komputer, tak czy inaczej, odpuszcza w odpowiedni sposób hamulec, pozwalając samochodowi cały czas stabilnie hamować.

Jaki jest cel stosowania systemu ABS w samochodzie osobowym?

Jak zatem widać, zasada działania tego systemu jest bardzo prosta. Powstaje jednak pytanie, dlaczego w ogóle się go stosuje? Co dało umieszczenie w każdym kole czujnika, podłączenia go do sterowników itd. Są to przecież ogromne koszta, dodatkowe systemy elektryczne i części, które mogą się popsuć. Co osiągnięto obecnością takiego systemu? Jak łatwo się domyślić, głównym czynnikiem motywującym producentów do umieszczania takiego systemu w autach osobowych, była chęć zwiększenia bezpieczeństwa. I jak się okazało, efekt ten uzyskano aż z nawiązką. Dzięki bowiem obecności w samochodzie systemu ABS znacznie skróciła się droga hamowania, a także powstała możliwość ominięcia przeszkody. W aucie bez tego systemu jakakolwiek przeszkoda lub nagłe hamowania oznaczało zderzenie. Jeśli natomiast posiada się ABS, system nie tylko pozwala efektywniej zahamować, dzięki czemu auta lepiej hamuje, lecz jednocześnie zachowana zostaje zdolność do skręcania podczas hamowania, co powala szybkim manewrem skręcenia kierownicy ominąć przeszkodę.

Podsumowanie

Jak zatem widać, jednym prostym wynalazkiem bezpieczeństwo jazdy samochodem uległo ogromnej poprawie. Do tego stopnia wynalazek ten zyskał w oczach producentów, jak i kierowców, że dziś wszystkie produkowane samochody fabrycznie są już w ABS wyposażone. W celu wymiany elementów ABS zapraszamy do sklepu internetowego Deler.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *