Jak wybrać masę uszczelniającą do samochodu?

Niezależnie od tego, czy niezbędne jest przeprowadzenie prac blacharskich czy naprawczych, w obu przypadkach niezwykle pomocne okaże się zastosowanie specjalnej masy uszczelniającej. Dobrej jakości masa nie tylko szybko zwiąże, ale również efektywnie uszczelni wybrane powierzchnie i materiały.

Masy uszczelniające do samochodu – rodzaje

W przypadku prowadzenia prac blacharsko-lakierniczych wszystkie fabrycznie nałożone powłoki muszą być odtworzone tak, by wyglądały, jak te pierwotne. Niestety w warsztacie do odtwarzania powłoki lakierniczej nie ma możliwości zastosowania takich samych materiałów jak w fabryce produkującej samochody. Na szczęście istnieją materiały, których technologia nakładania pozwala na zrezygnowanie z zastosowania wysokich temperatur. Warto podkreślić, że wcale nie są to materiały gorszej jakości, a czasami jak się okazuje, są nawet lepsze od tych zastosowanych fabrycznie. Jakie są najczęściej stosowane rodzaje mas uszczelniających? To przede wszystkim:

– masy kauczukowe, które można nakładać przy pomocy zwykłego pędzelka. Jeszcze do niedawna były one bardzo często stosowane w warsztatach przy pracach blacharsko-lakierniczych, jednak ze względu na to, że zawierają w sobie dość dużą ilość rozpuszczalników organicznych, są powoli wycofywane z użytku;
– masy akrylowe powstające na bazie dyspersji wodnej, przeznaczone są do obróbki na sucho oraz przygotowywania powierzchni karoserii do lakierowania;
– masy poliuretanowe PUR przeznaczone są do aplikacji na spoiny zgrzewane i spawane po połączeniu blach. Jeżeli chodzi o właściwości, to są one zdecydowanie lepsze od mas kauczukowych, a przy tym nie są zbyt drogie. Choć mają bardzo szerokie zastosowanie, warto wiedzieć, że takie masy nie wykazują się zbyt dużą odpornością na działanie promieni słonecznych. Dlatego też, by nie uległy zbyt szybko uszkodzeniu, niezbędne jest ich polakierowanie, ewentualnie przykrycie ich specjalną listwą ochronną. Masy poliuretanowe mogą być lakierowane tylko po całkowitym ich utwardzeniu, pamiętając o tym, że mogą być stosowane do tego wyłącznie lakiery powstające na bazie rozpuszczalników. Jeżeli zastosowane zostaną lakiery wodorozcieńczalne, które zawierają dość dużo alkoholu, masy poliuretanowe ulegną bardzo szybko uszkodzeniu;
– masy na bazie modyfikowanych silanów to nowy i dość innowacyjny produkt stosowany przez warsztaty przy pracach blacharsko-lakierniczych. Takie masy mogą być bez problemu nakładane pomiędzy blachy, nawet jeżeli nie zostały one jeszcze ze sobą zgrzane. Wykorzystywane są przede wszystkim w dokładnym zabezpieczeniu antykorozyjnym łączonych ze sobą blach.

Zalety i zastosowanie mas uszczelniających

Tak naprawdę masy uszczelniające do samochodu to bardzo szeroki zakres różnorodnych produktów, które różnią się pomiędzy sobą nie tylko ceną, ale przede wszystkim parametrami, a także zastosowaniem. Ze względu na zróżnicowane składy poszczególne masy mogą mieć zupełnie odmienne wykorzystanie. Najbardziej użyteczne są te masy, które powstały przy wykorzystaniu elastomerów termoplastycznych, czyli materiałów o użytecznych właściwościach, które doskonale sprawdzają się w zastosowaniu w bardzo różnorodnych warunkach w dość szerokim zakresie temperatur. Warto również podkreślić, że masy powstałe na bazie elastomerów plastycznych charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością do metali, w żaden sposób nie przyczyniając się do powstania procesów korozyjnych. Ponadto są one odporne na wchłanianie wody oraz zmienność warunków atmosferycznych.

Na rynku dostępne są masy uszczelniające do samochodu w formie autokitu, mającego wałeczków, których konsystencja przypomina nieco plastelinę. Średnica autokitu wynosi około 10 mm. Jego zastosowanie sprawdzą się przede wszystkim przy uszczelnianiu elementów nieruchomych, takich jak:

– części karoserii (głównie blachy, zgrzewy, spawy punktowe),
– reflektory,
– uszczelki.

Być może niewiele osób wie, ale niektóre masy uszczelniające, poza właściwościami zabezpieczającymi przed wilgocią, często mają zdolność do wygłuszania. Chodzi tu przede wszystkim o masy o konsystencji gumy, które ze względu na właściwości materiału, z jakiego zostały wykonane, bardzo dobrze radzą sobie z absorbowaniem wielu typów drgań elementów blaszanych, które w naturalny sposób powstają w czasie jazdy.

Masy uszczelniająco-wygłuszające przeznaczone są do stosowania głównie w miejscach łączenia ze sobą poszczególnych elementów. W przypadku powierzchni płaskich do uszczelniania i wygłuszania niezastąpione są maty bitumiczne, przeznaczone do montażu na podłodze kabiny pasażerskiej oraz ścianie grodziowej (przedniej i tylnej).

Masa uszczelniająca do samochodu jaką wybrać?

Na rynku dostępny jest duży zakres różnego rodzaju mas uszczelniających do napraw blacharsko-lakierniczych w samochodzie, jednak czym się kierować, by wybrać tą najlepszą? Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że masa uszczelniająca ma być zbliżona możliwie jak najbardziej to tej zastosowanej oryginalnie w fabryce. Z tego też względu warto powierzyć dobór masy uszczelniającej specjalistom, którzy doskonale dopasują materiał uszczelniający do tego, który był wykorzystany pierwotnie. Wybierając masę uszczelniającą do samochodu często dobrym rozwiązaniem jest sprawdzenie rekomendacji producenta, co często może się okazać niezwykle pomocne przy ostatecznym podejmowaniu decyzji. Oczywiście wybierając masę uszczelniającą należy również mieć na uwadze to, do jakiego elementu samochodu ma zostać użyta – zupełnie inna sprawdzi się w przypadku karoserii, a jeszcze inna będzie niezastąpiona przy wypełnianiu uszczelek czy spawów.

Partnerem artykułu jest Zadbana Bryka – sklep z akcesoriami i produktami do pielęgnacji samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *