Po zmianie przepisów młodzi pojadą mini-samochodem bez prawa jazdy kat. B

Samochód dla 14-latka? Tak, to już możliwe. Zaledwie kilka lat temu młodzi kierowcy mogli tylko pomarzyć o posiadaniu własnego czterośladu przed 18 rokiem życia. Alternatywne rozwiązanie przyszło wraz z nowelizacją ustawy z 19 stycznia 2013 roku zastępując dotychczasową kartę motorowerową nową kategorią prawa jazdy. Jakie korzyści przynoszą nowe przepisy?

Karta motorowerowa a prawo jazdy kategorii AM

Przed zmianą przepisów w 2013 roku jedyną możliwością prowadzenia pojazdów przed 18 rokiem życia było wyrobienie karty motorowerowej, która umożliwiała kierowanie pojazdami takimi jak skuter czy motorower. Wraz z szybkim postępem technologii oraz dużym napływem dwu- i czterokołowych pojazdów na Polski rynek, rząd zdecydował się na modyfikację przepisów uchwalając Ustawę o kierujących pojazdami.

Co się zmieniło?

Nowa ustawa zniosła całkowicie kartę motorowerową zastępując ją nową kategorią prawa jazdy o symbolu AM. Zmieniona została również forma egzaminu, ponieważ od tego momentu do uzyskania nowych uprawnień potrzebne jest zdanie egzaminu państwowego, co może wiązać się z wyższymi kosztami. Wspomniana już kategoria AM umożliwia młodym kandydatom na kierowców wyrobienie pierwszego prawa jazdy na mini-samochód już przed ukończeniem 14 roku życia.

Mikrosamochody czyli szansa dla najmłodszych

Od momentu zmiany przepisów dokonanej w 2013 roku pojawiło się wiele portali, które podpowiadają na jakie samochody nie potrzeba prawa jazdy, takich jak np.: https://www.carvertical.com/pl/blog/na-jakie-samochody-nie-potrzeba-prawa-jazdy. Popularność tego tematu nas nie dziwi, ponieważ nowa kategoria AM oferuje nawet 14-latkom ekscytującą możliwość posiadania pierwszego, własnego samochodu. Takie uprawnienia zapewniają użytkownikowi również prawo do prowadzenia skutera czy motoroweru o pojemności silnika nie przekraczającej 50 cm3 (silnik spalinowy) lub 4 kW (silnik elektryczny).

Czym są minisamochody?

Mini-samochody to pojazdy czterokołowe o masie łącznej, która nie przekracza 350 kg. Ważnym wyznacznikiem jest również konstrukcja silnika takiego pojazdu, która ogranicza prędkość maksymalną do 45 km/h.

Jak odróżnić minisamochód, czyli czterokołowiec lekki?

W związku z tym, że producenci mikro-samochodów stale podwyższają ich standard, czasem odróżnienie ich od pojazdów na kategorię B może być problematyczne i niejednoznaczne. Aby upewnić się, że na pewno wybieramy pojazd, na jaki się zdecydowaliśmy, oprócz wagi oraz ograniczenia prędkości warto zwrócić uwagę na oznaczenia. Z pomocą przychodzi numer homologacji, czyli nic innego jak unijny symbol klasyfikujący pojazd w danej grupie. W naszym przypadku należy upewnić się, że mini-car został oznaczony homologacją L6e. Dla własnego bezpieczeństwa warto sprawdzić tę wartość dwa razy, gdyż homologacja L7e oznaczałaby już pojazd o większej mocy, dozwolony dla kategorii B1 (od 16 roku życia).

Jakie są zalety posiadania mikrosamochodu?

Nowe przepisy wzbudziły zdziwienie, ponieważ pozwoliły nawet 14-latkom poruszać się po ulicach, jako pełnoprawni uczestnicy ruchu drogowego. My przyjrzymy się jednak zaletom takiego rozwiązania. Młodociani kierowcy dojeżdżają coraz dalej do szkół czy pierwszej pracy, a do tej pory jedyną alternatywą dla komunikacji miejskiej był rower lub skuter. Wprowadzenie kategorii AM umożliwiło młodym ludziom prowadzenie specjalnie przystosowanego samochodu, którego konstrukcja oraz moc dostosowana jest do ograniczeń jakie definiuje nowa kategoria. Jednocześnie forma egzaminu na prawo jazdy kategorii AM została podniesiona do egzaminu państwowego aby zapewnić skuteczne przeszkolenie potencjalnego kierowcy.

Nauka odpowiedzialności i trening

Aby legalnie poruszać się po ulicach własnym samochodem, przed nowelizacją trzeba było czekać do 18-roku życia. Takie ograniczenia mogły powodować poruszanie się niedozwolonymi pojazdami przed ukończeniem wymaganego wieku, narażając nowych kierowców oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. Dzięki zmianie przepisów uczniowie szkoły podstawowej zyskali możliwość bezpiecznego wdrażania się do ruchu drogowego za kierownicą odpowiednio zaprojektowanego pojazdu o ograniczonej mocy. Niewątpliwą zaletą minisamochodów są również koszty utrzymania, ponieważ takie pojazdy przy zastosowaniu silnika o pojemności około 500 cm3 utrzymują spalanie na średnim poziomie 5l/100km.

Czy warto?

Na to pytanie powinien odpowiedzieć sobie samodzielnie każdy rodzic lub młodociany kandydat na kierowcę. Z pewnością w wieku 14 lat nie każdy jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Jeśli zdecydujemy się na zakup lekkiego czterokołowca zachowując rozsądek i pamiętając o konsekwencjach, z pewnością stanie się to niezapomnianym doświadczeniem i przyniesie nieoceniony wkład w rozwój kultury motoryzacyjnej młodego człowieka.

Polecamy:
Bezpieczne przejście na drugą stronę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *