Praca na budowie jest ciężka. Wymaga wiedzy oraz siły, a także zastosowania odpowiednich sprzętów budowlanych. Tutaj kluczowe znaczenie ma również wybór opon do koparek, koparko-ładowarek, czy wywrotek.
Jakość ma znaczenie
Wybierając opony budowlane, trzeba pamiętać o nadrzędnej zasadzie, a mianowicie, że jakość ma znaczenie. Oznacza to, że na oponach nie warto oszczędzać i lepiej zapłacić więcej. Należy dobierać opony do warunków pracy, a także rodzaju terenu po jakim będą się poruszać. Ważna jest niewątpliwie stabilność boczna, a także mocna trakcja. Trzeba jeszcze zwrócić uwagę na to, czy dane opony zapewniają efektywność pracy i sprawdzają się w trudnych warunkach. Odpowiednio dobrane opony budowlano-przemysłowe zapewniają ciągłość pracy. Nie trzeba więc obawiać się o przestoje, które wiązałyby się z dodatkowymi kosztami. Jednocześnie takie ogumienie może służyć przez lata. Bardzo często na budowie używane są koparko-ładowarki. Opony do nich powinny wykazywać dużą odporność na przebicia, ale i duży uciąg. Dostępne są zarówno opony bezdętkowe, jak i klasyczne 20-calowe modele, które montuje się bliźniaczo. Maszyny budowlane są niewątpliwie wielotonowymi sprzętami, stąd też opony muszą sprostać dużemu obciążeniu, a przy tym zapewniać bezpieczeństwo kierowcom.
Opony radialne czy diagonalne – jakie opony budowlane wybrać?
Są takie rzeczy, na których nie należy oszczędzać. Niewątpliwie należą do nich opony. Otóż wpływają one na szybkość pracy. Do tego muszą być przyczepne i dobrze radzić sobie w grząskim terenie. Z kolei bieżnik powinien być niezwykle odporny na ścieranie oraz przecięcia. Przydatna jest funkcja samoczyszczenia z błota, która sprawia, że brud nie dostaje się w zakamarki opon, co mogłoby przyczyniać się do ich szybszego zużycia. Dobrze jeżeli opony zapewniają niski opór toczenia. Dla bezpieczeństwa kierowcy, ale też wygody pracy powinny też zapobiegać wibracjom. Tutaj pojawia się pytanie: czy lepiej sprawdzą się opony radialne czy też diagonalne. Pewne jest to, że opony radialne są droższe. Oba rodzaje są wytrzymałe, przy czym trzeba pamiętać, że znaczenie ma ilość przekładek warstw gumy. Ta ilość powinna być równa w każdym miejscu opony. Opony diagonalne są tańsze, ale z drugiej strony coraz częściej wybiera się opony radialne, które wykorzystywane są w bardziej nowoczesnych maszynach. Zapewniają lepszą przyczepność, a także mniejsze zużycie bieżnika. Opony radialne i diagonalne różnią się też sposobem ułożenia kordu. Tworzą go cienkie fragmenty tkaniny, które rozciągnięte są pomiędzy przeciwległymi drutówkami opony.
Budowa opon radialnych i diagonalnych
Należy zwrócić jeszcze uwagę na budowę opon budowlano-przemysłowych. W przypadku radialnych nici kordu tworzą osnowę. Ułożone są prostopadle do kierunku jazdy, a przy tym nie przeplatają się ze sobą. Są też gęsto rozmieszczone. Do tego końce włókien kordu są zwinięte wokół drutówek. Dla większej trwałości nad kordem znajdują się wzmocnienia stalowe, które tworzą opasanie, co zwiększa ich odporność na uszkodzenia. Opony radialne posiadają oznaczenie R. Inną budowę mają opony diagonalne. Tutaj osnowa składa się z włókien kordu, które krzyżują się pod określonym kątem, najczęściej 20-40 stopni. Minimalnie muszą zostać użyte dwie warstwy. W ten sposób uzyskuje się większą sztywność. Nie wymagane jest stosowanie opasania. W pracach, gdzie stosuje się większą prędkość częściej wykorzystuje się opony radialne. Lepiej odprowadzają one nadmiar ciepła, co wynika z mniejszej ilości warstw osnowy. W tym przypadku zyskuje się też większą przyczepność i lepszą pracę na mokrej nawierzchni. W przypadku najcięższych pojazdów budowlanych wykorzystuje się opony budowlane diagonalne. Zapewniają one większą sztywność i stabilność, a także tłumią nierówności. Ich bieżnik skutecznie usuwa błoto i kamienie.
Czy warto kupować opony budowlane używane?
Wielu inwestorów budowlanych zastanawia się, czy warto kupować opony budowlano-przemysłowe używane. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, gdyż w dużej mierze zależy to od stanu technicznego. Jednocześnie dobre opony budowlane nie są tanie, ale jednak jest to inwestycja na lata. Pewne jest to, że do najbardziej specjalistycznych prac nie sprawdzą się opony z półki budżetowej, lecz lepiej stawiać na wersję premium.