Zaciski hamulcowe – ich rola i sposoby regeneracji

Jeśli zdarzyło ci się niemal zaraz po wymianie klocków i tarcz zgłaszać problem z piszczeniem hamulców, wiesz doskonale, że odpowiadać za jego pojawienie się mogą zniszczone zaciski hamulcowe. Jeśli chcesz trwale i skutecznie rozwiązać problemy z hamulcami, oprócz tarcz i klocków, uwagę zwrócić powinieneś także na zaciski. Jeśli zrobisz to odpowiednio szybko, możliwa będzie ich prosta regeneracja. 

 

Dlaczego zaciski hamulcowe są takie ważne?

Regeneracja zacisku hamulcowego z reguły nie wiąże się ze zbyt wysokimi kosztami. Jest to wydatek rzędu 150-300 zł, natomiast na wczesnym etapie korozji możesz go zregenerować samodzielnie. Narzędzia do układu hamulcowego są ogólnodostępne na rynku, zarówno jako pojedyncze części oraz całe zestawy naprawcze. Warto podjąć się tego zadania, ponieważ o ile regeneracja zacisków nie jest zbyt kosztowna, o tyle ich wymiana może kosztować cię nawet kilka tysięcy złotych. Mechanik, wymieniając klocki i tarcze, powinien sprawdzić także kondycję zacisków i ewentualnie zasygnalizować ci konieczność ich regeneracji lub wymiany. Zaciski to uchwyty, które mają hydrauliczny (lub pneumatyczny) siłownik dociskający klocki do tarczy. Nie do końca sprawne zaciski skutecznie więc utrudniają prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego, nawet przy nowych tarczach czy klockach. Ważne więc, aby w porę zorientować się, że zaciski wymagają pewnej pracy. Bardzo często zdarza się jednak, że o zniszczonych zaciskach kierowca dowiaduje się, gdy zgłasza reklamację dotyczącą hałasujących klocków, które niedawno były wymieniane.

Dlaczego zaciski się niszczą?

Zaciski hamulcowe narażone są przede wszystkim na korozją. Ich ułożenie w układzie samochodowym sprawia, że są one permanentnie narażone na kontakt z brudem drogowym, a w okresie jesienno-zimowym także szkodliwą solą. Ochraniająca je guma z czasem się starzeje, co sprawia, że miejsce przez nią odsłonięte staje się wyjątkowo podatne na uszkodzenia. Do tłoczków i prowadnic dostać się w ten sposób mogę bowiem piasek, sól, innego rodzaju zanieczyszczenia, a także wilgoć. Wszystkie te czynniki działają negatywnie na zaciski. To z kolei sprawia, że klocki ocierają się o tarczę, hamulce się przegrzewają, a ty odczuwasz dyskomfort podczas jazdy. Jeśli jednak odpowiednie wcześnie wykryje się problem, można go usunąć samodzielnie. Bez problemu można bowiem kupić zestawy naprawcze, w skład których wchodzą uszczelniacze i osłony, czasami także tłoczki. Osobno można dokupić także prowadnice i odpowietrzniki. Niestety jeśli skala zniszczeń jest duże, konieczna jest naprawda z warunkach warsztatowych lub fabryczna regeneracja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *