Dzisiaj w Polsce coraz popularniejszy jest chip tuning. Mówi się o tym wiele, ale nie wszyscy wiedzą o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. Mówiąc najprościej to w zasadzie precyzyjne dostrojenie pojazdu poprzez przeprogramowanie elektronicznej jednostki sterującej samochodu.
ECU to komputer pokładowy wbudowany w elektronikę pojazdu i odpowiedzialny za zarządzanie różnymi funkcjami silnika i właśnie poprzez ten pomost odbywa się usuwanie dpf czy inne zadania związane z chiptuningiem, jakie może zaoferować dzisiaj wyspecjalizowany warsztat samochodowy, a warto dodać iż bez względu na to czy jest to Gdynia, Gdańsk czy Katowice takich warsztatów jest coraz więcej. AutoTuner – Usuwanie DPF, FAP, EGR jest tego idealnym przykładem.
Alternatywą do usunięcia filtra cząstek stałych jest jego naprawa. Regeneracja filtra DPF / FAP może być wykonana w warsztacie lub przez odesłanie go do wykwalifikowanego serwisu.
Wracając do ECU – to właśnie ten komputer kontroluje przepływ benzyny uwalnianej przez Twoje cylindry, czas zaworów wlotowych i wylotowych, a nawet ilość powietrza wpadającego do układu podczas pracy samochodu. I to wszystko ma wpływ na to, co może zaoferować chiptuning, bowiem wszystkie te funkcje wpływają na osiągi pojazdu jako całości i dzięki dokładnemu dostrojeniu wszystkich można zoptymalizować osiągi pojazdu jako całości. Za każdym razem, gdy chipujesz pojazd np. poprzez usuwanie fap, pozwalasz mu zmieniać wszystkie parametry tych funkcji, a następnie pozwalasz na jego kontrolowanie i zarządzanie nim, gdy zostanie już w pełni zainstalowany, aby Twój samochód sprawdzał się najlepiej, jak tylko to możliwe.
Testowanie pojazdu w celu sprawdzenia pod względem wydajności
Kiedy zabierasz samochód do serwisu, zwykle umieszczają go na dynamometrze, aby zobaczyć, co silnik jest w stanie zrobić obecnie. Komputer jest podłączony do samochodu, w którym mierzone jest:
-
zużycie paliwa,
-
czas,
-
moc,
-
prędkość maksymalna samochodu.
Bez względu czy będzie to działo się w warsztacie w Warszawie, czy będzie to Gdańsk samochód przechodzi przez kolejne etapy, aby można było zobaczyć, gdzie można go ulepszyć, aby uzyskać lepszą wydajność.
Ilość paliwa, która wpuszczana jest do cylindrów, określa moc i ilość paliwa zużywanego podczas pchania samochodu na te poziomy. Producenci pojazdów na ogół starają się oszczędzać paliwo przy większej ilości mocy, w wyniku czego zmniejszają się ogólne możliwości pojazdu. Po przejściu przez testy specjaliści mogą określić, jakie optymalne wartości będą musiały zawierać mieszaniny powietrza i paliwa, aby zwiększyć moc i poprawić zużycie paliwa w tych warunkach.
Na przykład, Gdynia ma do zaoferowania wiele warsztatów, gdzie pierwsze odbywa się usuwanie egr bądź usuwanie adblue i nowy układ jest następnie instalowany w istniejącym systemie pojazdu, gdzie następnie przejmuje kontrolę nad bieżącym programem systemu. Po zainstalowaniu natychmiast poczujesz różnicę w sposobie wykonywania pojazdu.
Po zainstalowaniu chipa w pojeździe nowe parametry są przechowywane na miejscu, a pojazd zawsze będzie działał zgodnie z tymi ustawieniami. Oczywiście poprzedzony przez – usuwanie dpf bądź usuwanie fap. Fakt, że Twój samochód musi zostać dostrojony zgodnie z bardzo precyzyjnymi ustawieniami oznacza, że niie możesz po prostu zainstalować jednego z tych urządzeń w samochodzie. Musi to zrobić profesjonalny instalator, który rozumie wymagania i cel używania takiego urządzenia.
Lepsze jest usunięcie filtra dpf czy jego naprawa
Regeneracja drogi kolego.
Oczywiście, że naprawa – regeneracja. Prawidłowo wyczyszczony filtr odzyskuje niemal 100% swoich właściwości!