Głównymi materiałami użytymi w ramie wózka inwalidzkiego są stal, stop aluminium i stop tytanu. Wysokowydajny kompozyt z włókna węglowego i stop magnezu nie są obecnie szeroko stosowane. Cena ręcznego wózka inwalidzkiego na rynku generalnie zależy od materiału użytego do ręcznego wózka, a cena lekkiego wózka inwalidzkiego jest stosunkowo wyższa.
Waga wózka stalowego wynosi aż 22,5 kg, wózka aluminiowego 11,25-13,5 kg, wózka ze stopu tytanu można dodatkowo obniżyć do 6,3-9 kg, a cena wózka ze stopu tytanu jest 3-5 razy wyższa niż cena stalowy wózek inwalidzki.
Stal na wózek inwalidzki
Stal jest obecnie najczęściej używanym materiałem w branży produkcji wózków inwalidzkich i ma najdłuższą historię zastosowań. Stale stosowane w materiałach ram wózków inwalidzkich to stal stopowa, stal nierdzewna i stal konstrukcyjna węglowa. Choć technologia rur stalowych na wózki inwalidzkie jest dość dojrzała, dzięki optymalizacji składu, zaawansowanemu procesowi obróbki cieplnej i technologii obróbki ścianka rury stalowej osiągnęła zadowalającą grubość przy założeniu zapewnienia wydajności. Grubość ścianki stalowej rury używanej jako rama wózka inwalidzkiego jest prawie zbliżona do limitu. Stalowe wózki inwalidzkie ze względu na wymagania większej lekkości mają trudności z przebiciem się.
Stop tytanu dla wózków inwalidzkich
Stop tytanu jest szeroko stosowany w lotnictwie, maszynach, medycynie, energetyce i wielu innych dziedzinach ze względu na jego niewielką wagę, wysoką wytrzymałość, odporność na wysokie i niskie temperatury, nietoksyczność i dobrą odporność na korozję. Specyficzna wytrzymałość stopu tytanu jest wyższa niż aluminium i nie będzie korodować w ogólnym środowisku, więc nie jest potrzebna dodatkowa obróbka antykorozyjna. Głównymi zaletami tytanowego wózka inwalidzkiego są:
• solidność,
• lekkość,
• wygoda,
• długi okres użytkowania.
Stop tytanu jest używany głównie w seriach wózków inwalidzkich, takich jak wózek do koszykówki, wózek inwalidzki wyścigowy i tak dalej. Ze względu na wysoką cenę jego zastosowanie w zwykłym wózku inwalidzkim jest ograniczone. Obecnie zastosowanie stopu tytanu w wózku inwalidzkim nie ma oczywistej przewagi rynkowej ze względu na wysoki koszt i wysoką cenę produktów. Dopiero po obniżeniu kosztów materiałów ze stopu tytanu może on zastąpić część obecnego stopu aluminium.
Stop magnezu do wózka inwalidzkiego
Stop magnezu jest obecnie najlżejszym komercyjnym metalowym materiałem konstrukcyjnym na świecie. W porównaniu z innymi materiałami konstrukcyjnymi stopy magnezu mają szereg zalet: wyjątkową wytrzymałość właściwą i sztywność właściwą, dobre właściwości odlewnicze, odpowiednie do odlewania pod wysokim ciśnieniem, lepsze właściwości dynamiczne w stosunku do stali, aluminium i innych części metalowych, mają doskonałe właściwości tłumienia drgań; dobra wydajność obróbki. Jest to też produkt łatwy do recyklingu. Głównym problemem przy wytwarzaniu wózka inwalidzkiego ze stopu magnezu jest to, że stop magnezu, jako materiał konstrukcyjny, ma stosunkowo słabą odporność na korozję. W rezultacie obecnie na rynku praktycznie nie ma wózków inwalidzkich ze stopu magnezu.
Sklep medyczny Visamed, właściciel serwisu lozkadlachorych.pl