Do czego służy sprzęgło samochodowe?

Sprzęgło samochodowe jest zespołem elementów służących do łączenia wału napędzanego i napędowego, w celu przeniesienia momentu obrotowego pomiędzy nimi. Nazwa „sprzęgło” jest potocznie stosowana do określenia sprzęgła ciernego, stanowiącego połączenie silnika ze skrzynią biegów.

Budowa sprzęgła 

Łączące silnik ze skrzynią biegów sprzęgło ma na celu rozłączanie przekładni oraz wału wyjściowego silnika, co skutkuje płynną zmianą przełożenia biegu lub zatrzymaniem samochodu. Stosowanie sprzęgła wymuszane jest przez istotę silnika spalinowego, który wymaga działania skrzyni biegów a ta z kolei musi być połączona z silnikiem przez opisywane sprzęgło. Bez sprzęgła samochód gasłby w trakcie postoju, a zmiana biegów nie byłaby możliwa.

Najczęściej stosowane sprzęgło samochodowe zbudowane jest z:

  • tarczy ciernej,
  • koła zamachowego,
  • tarczy dociskowej,
  • mechanizmu wyciskowego,
  • sprężyny obwodowej,
  • sprężyny wyciskowej,
  • oprawy sprzęgła.

Koło zamachowe zlokalizowane jest w sprzęgle ciernym samochodowym po stronie napędowej, tzn. obok silnika. Tarcza cierna znajduje się po stronie biernej, tzn. napędzanej, to na na nią przenoszony jest moment obrotowy, który następnie trafia do skrzyni biegów poprzez wał. W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła dochodzi do przełożenia siły do łożyska wyciskowego, a następnie do przeniesienia jej na sprężynę talerzową. W efekcie dochodzi do rozłączenia sprzęgła, tzn. rozdzielenia koła zamachowego do tarczy ciernej.

Zasada pracy sprzęgła ciernego opiera się na przekazywaniu momentu obrotowego na skrzynię biegów z koła zamachowego. Sprzęgło cierne pracuje w dwóch trybach pracy – pierwszy następuje w momencie wciśnięcia pedału sprzęgła. Umożliwia to zmianę biegu. Drugi tryb pracy sprzęgła, który następuje po zwolnieniu pedału sprzęgła to przesuwanie tarczy dociskowej w kierunku koła zamachowego. Wtedy tarcza dociskowa styka się z tarczą sprzęgłową a także kołem zamachowym i obraca się w prędkości obrotowej jednostki.

Przeczytaj jak działa sprzęgło sprzegla24.pl

Dlaczego zawsze warto wymieniać kompletny zestaw sprzęgła?

Specjaliści zalecają wymianę kompletnego zestawu sprzęgła, najlepiej z kołem zamachowym lub dwumasowym, nawet jeśli dojdzie do uszkodzenia wyłącznie jednego jego elementu. Wynika to z faktu, iż wszystkie elementy sprzęgła ciernego cechuje przybliżona trwałość. Oznacza to, iż decydując się na wymianę wyłącznie jednej części sprzęgła ryzykujemy awarię kolejnego elementu w niedługim czasie, a co za tym idzie zmuszeni bylibyśmy ponieść podwójne, wysokie koszty robocizny. Warto pamiętać, iż wymiana sprzęgła jest pracochłonnym i kosztownym zabiegiem, ponieważ wymaga m.in. każdorazowego demontażu i montażu skrzyni biegów. Ponadto zakup kompletnego zestawu sprzęgła jest uzasadniony ekonomicznie, takie gotowe zestawy są znacznie tańsze niż kupowanie wszystkich ich elementów oddzielnie. Kolejnym argumentem przemawiającym za kupnem i wymianą kompletnego zestawu sprzęgła jest idealne dopasowanie wszystkich jego komponentów, co gwarantuje jego wysoką kulturę pracy.

Jeżeli zależy nam na możliwie niskim koszcie wymiany sprzęgła warto przemyśleć opcję samodzielnego zakupu kompletnego zestawu sprzęgła, najlepiej w renomowanym sklepie internetowym i samodzielnie dostarczenie zakupionych części do sprawdzonego warsztatu. Polecamy zapoznanie się z ofertą sklepu sprzeglo24.pl, który oferuje kompletne zestawy sprzęgła renomowanych producentów w najbardziej atrakcyjnych na rynku cenach. Serwisy często narzucają wysokie marże na montowane przez siebie części samochodowe, kupując sprzęgło samodzielnie mamy realny wpływ na jego cenę a także jego jakość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *