Co daje wizyta u diagnosty samochodowego

Car in the Diagnostic Station. Automotive Industry Theme.

Podstawowym warunkiem bezpiecznego poruszania się po drogach jest sprawny technicznie samochód. Owszem, niektóre awarie czy usterki mają negatywny wpływ przede wszystkim na komfort, ale z czasem drobne niedomagania mogą oznaczać wysokie wydatki. Przeglądy techniczne są ważne z punkt widzenia prawa. Poruszanie się po drodze publicznej autem bez ważnych badań technicznych to nie tylko ryzyko mandatu. Wypadek czy kolizja – właściciel niesprawnego samochodu może liczyć się z tym, że ubezpieczyciel będzie chciał odzyskać wypłacone z tytułu OC pieniądze od kierowcy poruszającego się autem bez ważnych badań technicznych.

Badanie diagnostyczne

Częstotliwość wykonywania okresowych badań technicznych koreluje z wiekiem pojazdu. W przypadku aut osobowych i ciężarowych z masie do 3500 kg pierwszy obligatoryjny przegląd powinien odbyć się w okresie do trzech lat od pierwszej rejestracji, drugi przegląd w ciągu kolejnych dwóch lat; kolejne zaś powinny być wykonywane corocznie. Uwaga – auta zarejestrowane jako zabytkowe i (lub) będące częścią kolekcji przechodzą badanie techniczne tylko przed rejestracją, o ile nie służą do przewozu osób.

Co sprawdza okresowe badanie techniczne?

Przed przystąpieniem do diagnostyki, pracownik SKP musi zidentyfikować pojazd – sprawdza on stan faktyczny z zapisami w dowodzie rejestracyjnym, oznaczenia na aucie (nr VIN) oraz tablice rejestracyjne. Kolejny etap to weryfikacja elementów związanych z bezpieczeństwem – układu hamulcowego, ogumienia i układu kierowniczego. Następnie sprawdza się i ewentualnie reguluje oświetlenie. W dalszej kolejności weryfikowany jest stan podwozia, czyli mocowanie jednostki napędowej, zbiornik paliwa, zawieszenie (skok amortyzatorów) czy układ wydechowy. Negatywną ocenę na obowiązkowym badaniu technicznym otrzyma też pojazd z korozją istotnych elementów (np. przy szczątkowych progach), przy pęknięciach na szybie czołowej oraz gdy auto jest zbyt głośne i emituje za dużą ilość spalin.

Poziom podstawowy i rozszerzony

Okresowe badanie techniczne można określić jako podstawowe. Chcąc mieć pewność, że samochód jest w nienagannej kondycji technicznej i sprawdzić, jakie elementy mogą wymagać wymiany lub naprawy, dobrze jest wybrać poziom rozszerzony. Diagnostyka na tym poziomie obejmuje poziom podstawowy plus coś jeszcze. Mechanicy weryfikują między innymi kondycję silnika i skrzyni biegów, geometrię zawieszenia czy grubość powłoki lakierniczej. W dobrych punktach, takich jak Stacja Kontroli Pojazdów Dyszkiewicz – http://www.skp.dyszkiewicz.pl/, właściciel sprawdzanego samochodu na koniec badania otrzymuje rzetelnie sporządzony raport wraz z kosztorysem ewentualnych napraw i serwisu.

Poziom rozszerzony to propozycja dla każdego świadomego użytkownika. Ponadto warto zlecić wykonanie usługi przed planowaną dłuższą podróżą oraz przygotowując się do zakupu samochodu z drugiej ręki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *