
Podstawowym warunkiem bezpiecznego poruszania się po drogach jest sprawny technicznie samochód. Owszem, niektóre awarie czy usterki mają negatywny wpływ przede wszystkim na komfort, ale z czasem drobne niedomagania mogą oznaczać wysokie wydatki. Przeglądy techniczne są ważne z punkt widzenia prawa. Poruszanie się po drodze publicznej autem bez ważnych badań technicznych to nie tylko ryzyko mandatu. Wypadek czy kolizja – właściciel niesprawnego samochodu może liczyć się z tym, że ubezpieczyciel będzie chciał odzyskać wypłacone z tytułu OC pieniądze od kierowcy poruszającego się autem bez ważnych badań technicznych.
Badanie diagnostyczne
Częstotliwość wykonywania okresowych badań technicznych koreluje z wiekiem pojazdu. W przypadku aut osobowych i ciężarowych z masie do 3500 kg pierwszy obligatoryjny przegląd powinien odbyć się w okresie do trzech lat od pierwszej rejestracji, drugi przegląd w ciągu kolejnych dwóch lat; kolejne zaś powinny być wykonywane corocznie. Uwaga – auta zarejestrowane jako zabytkowe i (lub) będące częścią kolekcji przechodzą badanie techniczne tylko przed rejestracją, o ile nie służą do przewozu osób.
Co sprawdza okresowe badanie techniczne?
Przed przystąpieniem do diagnostyki, pracownik SKP musi zidentyfikować pojazd – sprawdza on stan faktyczny z zapisami w dowodzie rejestracyjnym, oznaczenia na aucie (nr VIN) oraz tablice rejestracyjne. Kolejny etap to weryfikacja elementów związanych z bezpieczeństwem – układu hamulcowego, ogumienia i układu kierowniczego. Następnie sprawdza się i ewentualnie reguluje oświetlenie. W dalszej kolejności weryfikowany jest stan podwozia, czyli mocowanie jednostki napędowej, zbiornik paliwa, zawieszenie (skok amortyzatorów) czy układ wydechowy. Negatywną ocenę na obowiązkowym badaniu technicznym otrzyma też pojazd z korozją istotnych elementów (np. przy szczątkowych progach), przy pęknięciach na szybie czołowej oraz gdy auto jest zbyt głośne i emituje za dużą ilość spalin.
Poziom podstawowy i rozszerzony
Okresowe badanie techniczne można określić jako podstawowe. Chcąc mieć pewność, że samochód jest w nienagannej kondycji technicznej i sprawdzić, jakie elementy mogą wymagać wymiany lub naprawy, dobrze jest wybrać poziom rozszerzony. Diagnostyka na tym poziomie obejmuje poziom podstawowy plus coś jeszcze. Mechanicy weryfikują między innymi kondycję silnika i skrzyni biegów, geometrię zawieszenia czy grubość powłoki lakierniczej. W dobrych punktach, takich jak Stacja Kontroli Pojazdów Dyszkiewicz – http://www.skp.dyszkiewicz.pl/, właściciel sprawdzanego samochodu na koniec badania otrzymuje rzetelnie sporządzony raport wraz z kosztorysem ewentualnych napraw i serwisu.
Poziom rozszerzony to propozycja dla każdego świadomego użytkownika. Ponadto warto zlecić wykonanie usługi przed planowaną dłuższą podróżą oraz przygotowując się do zakupu samochodu z drugiej ręki.