Czym jest wahacz i jaką rolę spełnia w samochodzie?

gallery-1428341918-2-mercedes

Wahacz jest jedną z najistotniejszych części każdego samochodu. Stanowi bardzo ważną składową zawieszenia i ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo podróżujących pojazdem pasażerów. Czy poruszając się po drodze swoim autem, słyszysz nieustający i nieprzyjemny dźwięk dobiegający z okolicy kół samochodu, a prowadząc zaczynasz odczuwać każdą, nawet najmniejszą drogową nierówność?

Jeśli do tego, zaczynasz odnosić wrażenie, że twój samochód zaraz rozpadnie się z hukiem, to najprawdopodobniej właśnie nadszedł czas na wymianę wahacza. Nie czekaj, ponieważ mocno zużyty powoduje, że przy zmianie obciążenia – chociażby w trakcie wchodzenia w zakręt, twój samochód może niespodziewanie zmienić tor jazdy, a to spowodować może poważne niebezpieczeństwo na drodze, nie tylko dla ciebie.

Wahacz jest odpowiedzialny za połączenie zwrotnicy koła z nadwoziem samochodu. Jego uszkodzenie grozi spowodowaniem pęknięcia układu oraz deformacją jego części. Bardzo często wahacz pozostaje odseparowany tulejami metalowo – gumowymi – czyli silentblokamiSilentbloki mają za zadanie tłumić drgania przenoszone z nawierzchni drogi do wnętrza samochodu. Wahacze zapewniają więc stabilność auta oraz znacznie podnoszą komfort przemieszczania się nim po drogach. Części te są produkowane jako wytłaczane profile z blachy stalowej – o podwyższonych właściwościach wytrzymałościowych lub odlewy żeliwne, odkuwki ze stali, a także jako odlewy z aluminium.

Rodzaje wahaczy

Wahacz poprzeczny to sztywny element prowadzący koło i przekręcający się równocześnie wokół osi równoległej do wzdłużnej płaszczyzny pojazdu.
szkiełkowanie aluminiumW najczęściej występujących klasycznych zwieszeniach samochodów każde z kół prowadzone jest przez dwa wahacze, które tworzyć mogą dwa rodzaje układów –  trapezowy bądź równoległy. W układzie równoległym, występują dwa wahacze o tej samej długości, natomiast w układzie trapezowym – górny wahacz jest znacznie krótszy od dolnego. Jest to najczęściej spotykany obecnie układ w pojazdach.

Wahacz wzdłużny z kolei prowadzi przemieszczające się koło samochodu i przekręca się wokół osi prostopadłej do płaszczyzny symetrii pojazdu. Wahacze wzdłużne występują w formie prostych, rozwidlonych oraz korbowych –  dzielą się na takie, ze względu na swoje ukształtowanie.

Wahacz skośny jest natomiast wykorzystywany prawie wyłącznie przy osiach napędowych kół niekierowanych. Przekręca się wokół osi skośnej w stosunku do podłużnej oraz poprzecznej osi symetrii pojazdu.

We współcześnie produkowanych samochodach stosuje się różne układy wahaczy – na przykład łącząc poprzeczne ze wzdłużnymi lub poprzeczne ze skośnymi. W ten sposób tworzą one tzw. układ wichrowaty – układ, który niemal całkowicie eliminuje zmienność pochyleń oraz rozstawu kół jezdnych.

Duży wybór w dobrej cenie

Na zdecydowanie krótszą żywotność wahaczy naszych samochodów niebagatelny wpływ ma, pozostawiający sporo do życzenia, stan dróg, po których na co dzień się poruszamy. Wie o tym każdy kierowca, który chociaż raz skorzystał z nieutwardzonej drogi. Na szczęście, obecnie na rynku funkcjonuje sporo producentów części samochodowych, które można kupić szybko i bez zbędnej straty czasu. Wystarczy kliknąć. Podczas poszukiwań, zajrzyjmy koniecznie na stronę internetową: autoczescizielonki.pl – olbrzymi wybór wahaczy czołowych producentów krajowych i zagranicznych z pewnością zadowoli nawet wyjątkowo wymagającego kierowcę i pozwoli odzyskać upragnioną w kabinie ciszę oraz tak istotne – poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *