Halogeny i ksenony, czym się różnią i jakie montować?

Pomimo popularności jednego i drugiego oświetlenia, a także trwającej już od dłuższego czasu mody na “ksenony”, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy czym się różnią jedne od drugich poza barwą oświetlenia. Zanim postanowimy więc zamienić jedne na drugie, dobrze jest poznać ich parametry, cechy i dowiedzieć się, czy warto montować w samochodach, w których producent zaplanował żarówki innego typu.

Najpopularniejsze żarówki, czyli o halogenach

Czas płynie, a lampy halogenowe nadal są na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o częstotliwość ich montowania w samochodach przez producentów. Aby żarówki tego rodzaju mogły świecić, zachodzi w nich reakcja między włóknem wolframowym i mieszanką gazową (mającą w składzie halogen, stąd pochodzi ich nazwa) znajdującą się w bańkach żarówek. Lampy tego rodzaju dają światło o sile zbliżonej do 1500 lumenów.

Chociaż są bardzo popularne, znane są także ze swojej wysokiej wrażliwości oraz bardzo dużego poboru prądu (około 55W). Z tego powodu przepalają się stosunkowo często, zaś ich wymiana niejednokrotnie jest bardzo męcząca nawet dla wyspecjalizowanego mechanika.

Ostatni krzyk mocy – lampy ksenonowe

Żarniki ksenonowe różnią się w swoim działaniu, w porównaniu z żarówkami halogenowymi. W tym przypadku mamy do czynienia z żarówką wypełnioną ksenonem (bezbarwnym gazem) przez który przepływa prąd o wysokim napięciu. Dzięki temu wytwarza się bardzo mocne światło o sile, mniej więcej, 3200 lumenów. Jak więc widać, jest ono ponad dwa razy silniejsze, niż to dawane przez halogeny.

Ze względu na wyższe koszty produkcji, lampy ksenonowe są montowane w samochodach wyższej klasy. Sama technologia żarników jest też bardziej skomplikowana. Są one bardziej energooszczędne, niż halogeny, bo pobierają około 35 W prądu, co wpływa na ich zwiększoną żywotność.

Które lampy są lepsze?

Ze względu na parametry techniczne, nie da się ukryć, że lepszym wyborem są lampy ksenonowe. Nie tylko są bardziej trwałe i żywotne, ale przede wszystkim dają więcej światła, co ma szczególne znaczenie dla kierowców często prowadzących pojazdy w nocy.

Jeżeli jednak chcielibyśmy zamienić w naszym samochodzie żarówki halogenowe na ksenonowe, może to stanowić znaczący problem. Ze względu na system połączeń, poza samymi żarówkami będziemy musieli zakupić również reflektor ksenonowy, system spryskiwaczy i zderzak przystosowany do nowych lamp. Jeżeli nas to nie zniechęca, możemy przystąpić do wyboru odpowiednich żarówek dla naszego pojazdu.

Żarnik D1S

Wśród żarników tego typu najpopularniejszym wyborem będzie Osram D1S Original Xenarc 66140, będący najczęściej stosowaną przez producentów lampą w przemyśle motoryzacyjnym. Żarnik D1S w tym modelu ma temperaturę barwową zbliżoną do światła dziennego, wynosi ona 4150 Kelwinów. Osram D1S Original Xenarc 66140 jest żarówką przeznaczoną do świateł drogowych, jej napięcie wynosi 85 V, moc 35 W oraz ma cztery lata gwarancji od producenta.

Szukając D1S możemy zdecydować się także na żarówki Philips, na przykład na model Xenon WhiteVision. Są to ksenony drugiej generacji tego producenta. Dają czyste, białe światło i także przeznaczone są do światła drogowego. Oczywiście zarówno żarówki Philips, jak i te od firmy Osram posiadają homologację ECE.

Żarówki D2S

Jeżeli interesują nas ksenony w tej wersji, to proponujemy zakupić D2S Xenon WhiteVision od Philipsa. Tak samo jak w wersji D1S, dają one jasne, czyste, białe światło. Temperatura barwowa w tym przypadku wynosi 5000 Kelwinów. D2S Xenon WhiteVision poprawiają widoczność o 120 procent w stosunku do standardowych żarówek stosowanych w samochodach, co z pewnością ucieszy każdego kierowcę. Większa widoczność przekłada się na szybszy czas reakcji w przypadku incydentu, dzięki czemu jest on w stanie uniknąć wypadku lub innego przykrego zdarzenia.

Kierowcom poszukującym zamiennika dla przepalonej jednej z żarówek, polecamy D2S Xenon Vision, także od Philipsa. Wykonane zostały ze szkła kwarcowego, które jest odporne na promieniowanie UV i wilgoć. Jest ona bardzo wydajnym zamiennikiem, pozwalającym na dostosowanie jej barwy do niewymienionej żarówki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *