Niezależnie od marki, modelu i wyposażenia samochodu, na aucie traci się zawsze. Nie ma co do tego wątpliwości. Co wpływa na spadek wartości pojazdów i o ile procent spada ich cena po ok. 3 latach eksploatacji? Czy można zapobiec spadkowi wartości samochodu?
Utrata wartości samochodu zależy od czynników rezydualnych
Spadek wartości ruchomości, jaką jest samochód, wliczona jest w ogólny bilans kosztów eksploatacji samochodu. Niestety, wiele osób zapomina o tym aspekcie podczas wybierania zarówno nowego, jak i używanego samochodu. Zdecydowanie najwięcej traci się na nowych samochodach, których wartość spada od dnia wyjechania z salonu. Z kolei już po pierwszych 3 latach eksploatacji wartość samochodu może spaść o 30%, a nawet 50%! Wartość samochodu, za jaką możliwa jest jego sprzedaż po danym okresie eksploatacji, nazywana jest wartością rezydualną.
Marka pojazdu
Według rynkowych analiz najważniejszym czynnikiem, który wpływa na wartość rezydualną pojazdu, jest jego marka. Swoją wartość najlepiej trzymają samochody renomowanych niemieckich i japońskich producentów, takich jak: Honda, Lexus, Toyota, Mazda oraz Audi, BMW, Mercedes i Volkswagen.
Segment
Kolejnym istotnym aspektem jest segment samochodu. Zdecydowanie największy spadek wartości odnotowują właściciele samochodów klasy premium – E i F. Mniejszy spadek wartości rezydualnej można zaobserwować w segmencie aut miejskich i kompaktów, a także SUV-ów.
Pojemność silnika
Teoretycznie im większa pojemność silnika, tym auto straci więcej na wartości – przynajmniej w pierwszych trzech latach eksploatacji. W erze downsizingu oraz proekologicznego podejścia branży motoryzacyjnej samochody z większymi silnikami narażone są na większy spadek wartości względem pojazdów o mniejszym litrażu. Niemniej, wyjątkiem od tej reguły mogą być limitowane i unikatowe samochody sportowe, które z czasem mogą zyskiwać na wartości.
Kraj pochodzenia i historia serwisowa
Kraj pochodzenia również wpływa na wartość rezydualną samochodu. Najmniej, na wartości tracą samochody krajowe z udokumentowanym przebiegiem. Pojazdy sprowadzane zza granicy opatrzone są nieco większym ryzykiem związanym z możliwością cofania liczników, nieudokumentowaną historią wypadkową czy problemami z doszukania się dokumentacji serwisowej. Samochody serwisowane w ASO stracą na wartości zdecydowanie najmniej względem aut serwisowanych w niezależnych warsztatach i u nieznanych mechaników.
Liczba właścicieli
Im większa liczba właścicieli, tym samochód więcej straci na wartości – szczególnie gdy mamy do czynienia z pojazdami starszymi. Duża liczba właścicieli, którzy użytkowali samochód w krótkim okresie, może świadczyć również o awaryjności i licznych usterkach danego egzemplarza.
Jak poradzić sobie ze spadkiem wartości rezydualnej?
Jednymi z korzystniejszych rozwiązań, które pozwalają uniknąć strat związanych ze spadkiem wartości rezydualnej, są wynajem długoterminowy lub leasing w firmie Carsmile. Dzięki nim możliwe jest użytkowanie samochodu w abonamencie i nieprzejmowanie się spadkiem wartości, naprawami i czynnościami serwisowymi, ubezpieczeniem czy formalnościami związanymi z eksploatacją auta.