Jak często wymieniać elementy zawieszenia?

Zawieszenie w samochodzie pełni niezmiernie ważną funkcję. Nie tylko zapewnia nam komfortową jazdę i brak odczuwania wibracji związanych z nierównościami drogi, ale także jest bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Sprawdzamy jak często powinniśmy kontrolować i ewentualnie wymieniać jego elementy.

Regularna kontrola wahaczy

Elementem absolutnie najważniejszym, jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy, są wahacze. Łączą one koła samochodu z resztą karoserii, podwoziem oraz nadwoziem. Podzespołami, które mogą zostać uszkodzone w wahaczu, jest sworzeń oraz tuleja. O ile ta druga nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo, ponieważ jej zużycie nie spowoduje, że odpadnie nam koło, to już sworzeń jest elementem o znaczeniu absolutnie najważniejszym. Wahacze, Teknorot w przypadku większości modeli aut zapewniają nam możliwość wymiany sworzni oraz tulei bez konieczności zamiany całego podzespołu. Dzięki temu ceny napraw są znacznie niższe, niż gdybyśmy musieli kupić cały wahacz. Jeśli chodzi o kontrolę, to jest ona dokonywana na dorocznym przeglądzie w stacji diagnostycznej. Możemy też, jeśli zauważamy dziwne zachowanie zawieszenia, podjechać na dodatkowy przegląd w trakcie roku. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że wahacze na pewno są sprawne w naszym pojeździe. Jeśli zaś nie będą, wówczas warto podpytać naszego mechanika o części Teknorot, tak by części, z których zamierzamy korzystać były jak najlepszej jakości

Kolumny McPhersona

Elementem mającym wypływ głównie na komfort, ale pośrednio też na bezpieczeństwo, są amortyzatory oraz sprężyny zawieszenia. Dzięki nim auto przejeżdżając po nierównościach nie podskakuje gwałtowanie, a koła pewnie trzymają się asfaltu. Dlatego też regularna kontrola tych elementów jest również niezbędna. W przypadku nowoczesnych pojazdów najczęściej amortyzatory oraz sprężyny są połączone w jeden podzespół zwany kolumną McPhersona. W samochodzie znajdują się więc cztery takie kolumny, po jednej dla każdego koła (zawieszenie niezależne). Sprawdzanie poprawności działania tych elementów wykonuje się pobieżnie na zwykłym przeglądzie, natomiast jeśli chcemy wiedzieć jaka jest sprawność amortyzatorów, będziemy musieli zamówić przegląd rozszerzony. Kolumny Teknorot nie są jedną, zwartą konstrukcją, umożliwiają wymianę poszczególnych elementów (amortyzator, sprężyna, poduszki itp), dzięki czemu koszty są niższe.

Jak widać, od sprawności zawieszenia w aucie zależy bardzo wiele, dlatego nikt nie wypuści nas ze stacji diagnostycznej z podpitym przeglądem w sytuacji, jeśli mamy kłopoty z wahaczami, lub jedna ze sprężyn jest pęknięta. Dlatego dobrze co jakiś czas samemu zajrzeć pod auto, lub oddać je do serwisu celem sprawdzenia wszystkich podzespołów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *